Blog
Jak pisać dobre teksty i treści SEO?
W branży SEO, podobnie jak w content marketingu, liczy się atrakcyjna treść. Jej poziom merytoryczny nie jest jednak jedynym kryterium, jakie musi spełnić sprawny SEO-copywriter. Powinien on również brać pod uwagę wymagania stawiane przez wyszukiwarki.
W końcu wszelkie tego typu teksty mają służyć poprawie pozycji promowanej strony w wynikach wyszukiwania. Wszystko to sprawia, że konieczne jest kierowanie się innymi zasadami niż osoby realizujące działania w ramach standardowego marketingu treści.
Czym więc powinien charakteryzować się dobry tekst SEO? Musi wyróżniać się stosowną konstrukcją, zawierać odpowiednie frazy, a także być zgodny z profilem strony, na której jest publikowany. Tworzenie takich treści wydać się może skomplikowane, jednak analiza poniższych zagadnień całą sprawę zdecydowanie uprości.
Słowa kluczowe
Absolutnie najważniejszą rolę w tekstach SEO pełnią oczywiście słowa kluczowe, które są wpisywane przez użytkowników w polu „szukaj” wyszukiwarki. Musimy zadbać o to, aby znalazły się one w treści naszych tekstów.
W jaki jednak sposób sprawdzić, które słowa kluczowe okażą się być najlepszym wyborem? Ich listę stworzymy przeprowadzając stosowaną analizę (keywords research). Frazy muszą być bowiem zgodne z profilem strony oraz tym, czego szukają nasi potencjalni klienci. Warto celować również w słowa niszowe, a więc takie, które nie są pozycjonowane przez konkurencję.
Łatwo dojść do wniosku, że taka analiza jest bardzo skomplikowana. Dlatego też wiele stron korzysta ze specjalnych narzędzi do analizy słów kluczowych (tak zwanych planerów), w których wskazujemy między innymi tematykę i profil naszego serwisu. Na tej podstawie tworzona jest lista słów kluczowych. Popularność wydzielonych fraz pozwoli nam również określić, jaki temat powinny poruszyć nasze teksty. W ten sposób zwiększamy swoje szanse, że treść trafi do docelowych odbiorców.
Co jeszcze trzeba wiedzieć o słowach kluczowych?
Powinny być umieszczane w tytułach, leadach oraz śródtytułach tworzonych tekstów. Warto w tym celu korzystać z nagłówków H1, H2, H3 etc. Treści w nich umieszczone są bowiem analizowane przez roboty wyszukiwarek.
Frazy long tail. Czyli frazy z długiego ogona, które również warto umieszczać w przygotowywanych treściach, zwłaszcza w śródtytułach. Są to bowiem długie zapytania, które często doskonale komponują się z treścią tekstu.
Prawidłowe rozmieszczenie słów kluczowych. Pamiętać należy o tym, że nie może być ich zbyt dużo, problemem będzie również ich spore zagęszczenie w jednym miejscu tekstu. Jest to źle oceniane zarówno przez czytelników, jak i wspomniane roboty indeksujące.
Co ważne, słowa kluczowe powinny być umieszczane nie tylko w podstawowej formie, ale również w odmianach. Do tego należy dodać także synonimy. Wszystko to wpłynie na płynność tekstu, a także jego indeksację.
Tytuły i leady tekstów SEO
Skoro zajęliśmy się już kwestią fraz kluczowych, możemy przejść do samej treści tekstów. W przypadku tytułów i leadów, znaczenie mają kryteria typowe dla standardowych tekstów marketingowych. Musimy bowiem przyciągnąć czytelnika i zachęcić go do kliknięcia w tekst.
Tytuł musi również wskazywać na to, o czym jest tekst. Bardzo dobrze pozycjonowane są formy pytań oraz zawierające jakąś liczbę (np. „5 zasad tworzenia dobrych tekstów SEO” lub „Jak pisać teksty i treści SEO?”). Znaczenie ma także długość tytułu – musi on bowiem mieścić się w wyświetlanych wynikach wyszukiwania. Najlepszym wyjściem jest zmieszczenie się w ok. 70 znakach. Tytuły dłuższe są ucinane przez Google. Oczywiście w tytule i leadzie powinny znaleźć się słowa kluczowe.
Długość tekstu i formatowanie
Roboty wyszukiwarek wysoko oceniają strony pełne rozbudowanej treści. Bardziej opłacalne okażą się więc teksty dłuższe, w których słowa kluczowe zostały umieszczone w sposób naturalny. Oczywiście musimy pamiętać również o naszych czytelnikach – ściana tekstu o długości 10 tysięcy znaków nie będzie zbyt dobrze odbierana.
Musimy więc pamiętać o tym, aby treści odpowiednio formatowań. Dzielenie tekstu na akapity, śródtytuły, wypunktowania, pogrubienia – wszystko to pozytywnie wpływa na przejrzystość tekstu oraz ocenę czytelników.
Na co jeszcze zwracać uwagę?
Na koniec przedstawiamy kilka dodatkowych kwestii, które również mają spore znaczenie w tworzeniu tekstów SEO.
Obrazki – dzięki nim, możemy pozyskać użytkowników, którzy przeglądają zdjęcia w Google Grafika, dlatego warto umieszczać je w tekstach SEO. Żeby tak się jednak stało, musimy wypełnić atrybut „alt”. Na jego podstawie roboty wyszukiwarek określają, co znajduje się na obrazie.
Linki wewnętrzne – w tekstach warto umieszczać odnośniki do innych tekstów lub kategorii strony. W ten sposób skierujemy użytkowników do najważniejszych sekcji. Wprowadzenie atrybutu „rel=follow” poprawi również indeksację strony w wyszukiwarkach.
Adresy URL – powinny być przejrzyste (np. poprzez wskazywanie tytuły tekstu) i stosunkowo krótkie. Umieszczane są one na innych stronach.
Znaczniki Meta – powinny zostać wypełnione, najlepiej z użyciem słów kluczowych.