Blog
Pozycjonowanie long tail (długi ogon) - dlaczego warto?
Dobór właściwych fraz kluczowych to podstawa udanego pozycjonowania. Problemy najczęściej pojawiają się wtedy, gdy nie jesteśmy do końca przekonani, z jakich słuch chcemy skorzystać. Przeprowadzając analizę keyword research, warto cały czas pamiętać o długim ogonie.
Mowa oczywiście o pozycjonowaniu long tail, które pozwoli nam poprawić pozycję strony internetowej dla fraz wykorzystywanych przez naszych docelowych klientów. W tym przypadku grupa odbiorców może okazać się znacznie bardziej wartościowa niż przy pozycjonowaniu krótkich fraz. Dlaczego? W niniejszym tekście postaramy się odpowiedzieć na pytanie. Przedstawimy również inne zalety tej metody.
Co to jest pozycjonowanie long tail?
Jeśli termin „długi ogon” nic Wam nie mówi, spieszymy z wyjaśnieniami. Chodzi o długie frazy kluczowe, składające się nie z jednego czy dwóch słów, ale z co najmniej trzech (stąd wyrażenie długi ogon). Biorąc pod uwagę dziedzinę SEO, takie frazy wyróżniają się mniejszą wartością konkurencyjną, w wielu przypadkach mogą jednak okazać się kluczem do sukcesu.
Wszystko wynika ze zmieniających się zachowań użytkowników Internetu. Świadomość tego, w jaki sposób działa wyszukiwarka Google i jakimi rządzi się prawami cały czas rośnie. Doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że przydatnych wyników wyszukiwania nie uzyskamy wtedy, gdy użyjemy jednej ogólnej frazy (np. piłki), ale w momencie, kiedy nasze zapytanie doprecyzujemy, określając na przykład to, o jaki produkt dokładnie nam chodzi, a także jaki powinien być jego typ (np. piłki do piłki nożnej dla juniorów). Precyzyjniejsze wyrażanie swoich potrzeb przez Internautów możemy wykorzystać stosując pozycjonowanie na długi ogon dla stron www i sklepów internetowych.
Zalety metody long tail
W pierwszej kolejności należy wspomnieć o tym, że dzięki takiemu pozycjonowaniu jesteśmy w stanie pokazać się użytkownikom, którzy szukają dokładnie tego, co chcemy im zaproponować. Jeśli bowiem sprzedajemy piłki do piłki nożnej, powinno zależeć nam na wysokich pozycjach wyszukiwania dla fraz wskazujących nie tylko na piłki, ale również na poszczególne modele, rozmiary, przeznaczenie czy nawet materiał, z którego zostały wykonane.
Wszystko to pozwala osiągnąć pozycjonowanie long tail, skupiające się na frazach długich, ale dokładnych, długi ogon można stosować przy pozycjonowaniu loklanym i globalnym. Generowany ruch okaże się bardzo wartościowy, gwarantujący odpowiedni współczynnik konwersji. Wszystko dlatego, że frazy z długiego ogona są wpisywane przez odbiorców zdecydowanych, którzy znajdują się na końcowym etapie poszukiwania konkretnego produktu bądź usługi.
Korzyść związana z możliwością dotarcia do określonej grupy odbiorców wiąże się także z szybkim efektem pozycjonowania long tail. Wpływ na to ma wspomniana wcześniej mniejsza konkurencyjność omawianych fraz. Co równie ważne, efekt ten zostanie osiągnięty niższym kosztem. W przypadku długich fraz nie musimy martwić się przygotowywaniem bogatego zaplecza i treści jak przy pozycjonowania fraz składających się z jednego lub dwóch słów kluczowych.
Kolejną zaletą omawianej strategii jest znacznie wyższa stabilność osiągniętej pozycji. Przetasowania w wynikach wyszukiwania w przypadku długiego ogona są znacznie mniejsze, toteż raz wywalczona pozycja może zostać utrzymana przez długi czas. Oczywiście nadal wymagane są regularne działania pozycjonerskiej, jednak zagrożeń jest w tym przypadku znacznie mniej.
Na co zwrócić uwagę przy pozycjonowaniu długich fraz?
Wymienione wyżej zalety metody long tail sprawiają, że naprawdę warto się nią zainteresować. Musimy jednak pamiętać o spełnieniu kilku ważnych kryteriów, które zagwarantują nam sukces w postaci zwiększonej liczby odwiedzin strony.
Na początku należy oczywiście zastanowić się nad doborem długich fraz. Określmy produkty bądź usługi, z którymi chcemy dotrzeć do przyszłych klientów, a następnie sformułujmy zapytania, które będą wykorzystywane najczęściej. W doborze fraz często pomocne okażą się dostępne w sieci specjalne narzędzia, jednak wszystko wiąże się z tym, aby przygotować frazy dokładne i niszowe, czyli takie, które nie są konkurencyjne, przez co pozwolą nam szybciej wskoczyć na wysokie pozycje.
Oczywiście wszystko to wymaga także analizy działań witryn konkurencyjnych. Dobrym pomysłem okaże się wykorzystanie fraz krótkich, a następnie ich poszerzenie, na przykład o wskazanie modelu bądź konkretnej specyfikacji.
Najważniejsze wydaje się być śledzenie zachowań naszych odbiorców. Musimy sprawdzić, czego szukają, co ich interesuje, jakie modele lub konkretne usługi wzbudzają największe zainteresowanie. Wszystko to pozwoli przygotować dobre, skuteczne frazy long tail. Skorzystać możemy też ze specjalnych planerów słów kluczowych lub usług profesjonalnych firm pozycjonerskich.
Długi ogon pozwala stosunkowo niskim kosztem dotrzeć do klientów, na których zależy nam najbardziej. Przedstawiona wyżej strategia zagwarantuje nam także szybki efekt w postaci zwiększonego ruchu i odpowiedniego współczynnika konwersji. Wszystko to sprawia, że long tail wydaje się być doskonałym wyborem.