Blog

11/22/2018 - 14:14

Wyszukiwarki internetowe - czym są? Ranking 2018/2019

Wyszukiwarki internetowe co to jest? Ranking wyszukiwarek 2018/2019

Obecnie nikt nie wyobraża sobie Internetu bez wyszukiwarek. To one są najważniejszym narzędziem do przeszukiwania zasobów sieciowych - generują ponad 80% ruchu na stronach internetowych. Jaki był ich początek i które wyszukiwarki są obecnie najpopularniejsze?

Odpowiedź na drugie pytanie jest prosta – Google. Do jej dominującej pozycji na rynku przejdziemy jednak w dalszej części tekstu. Najpierw warto zastanowić się, jak rola wyszukiwarek ewoluowała na przestrzeni lat.

Wyszukaj mnie

Cały marketing internetowy związany z omawianymi narzędziami skupia się wokół terminu „wyszukiwalności”, którego definicję stworzył Peter Morville. Według niego, jest to swego rodzaju podatność na odkrycie. Określa stopień, w jakim konkretny obiekt bądź też informacja może zostać znaleziona.

Wyszukiwarki internetowe będą więc mechanizmami pozwalającymi na odkrycie informacji i obiektów znajdujących się w Internecie. Są to jednocześnie narzędzia komunikacji marketingowej, które pozwalają zwiększyć potencjał wyszukiwalności nie tylko danych informacji, ale przede wszystkim stron internetowych, a co tym idzie także firm, produktów oraz usług.

Warto podkreślić, że wyszukiwarki internetowe powstały z potrzeby skatalogowania rosnącej liczby witryn, co miało ułatwić ich odnalezienie we wciąż rozbudowującej się sieci. Pierwszym mechanizmem przeszukującym zasoby był Archie, następnie powstała Veronica oraz Jughead (oba oparte na protokoler Gopher).

Pierwszym narzędziem wykorzystującym linki było jednak WWW Wanderer, które powstało w roku 1992. Prawdziwie rozbudowaną wyszukiwarką internetową okazała się AltaVista, opracowana 3 lata później. Miała ona spory wpływ na powstanie Google.

Historia wyszukiwarki Google

Narzędzie, które znamy obecnie, powstało w ramach projektu studenckiego na Uniwersytecie Stanforda. Za jego realizację odpowiadali Larry Page oraz Sergey Brin. Doszli oni do wniosku, że działające wtedy wyszukiwarki są nieskuteczne, ponieważ listy wyszukiwania były przez nie tworzone na podstawie częstotliwości pojawiania się słów kluczowych, które wpisywało się w polu „szukaj”.

Według nich, strony powinny być klasyfikowane także na podstawie rankingu, który odnosiłby się między innymi do liczby odsyłających do nich linków i popularności serwisów, z których pochodzą. Im więcej ich było, tym wyższy okazywał się ranking strony, do której się odnosiły. System ten przypominał posługiwanie się cytatami w świecie naukowym. Skoro dana pozycja była często cytowana w wielu źródłach, można ją było określić jako wartościową. Podobnie miało być ze stronami www, dzięki czemu użytkownicy otrzymywali naprawdę przydatną listę wyszukiwani dla konkretnych fraz.

Ogromne znaczenie miała także hierarchia samych linków. Większym poziomem oddziaływania wyróżniały się odnośniki znajdujące się na stronach o wysokim Page Rank. Na podstawie tych mechanizmów powstała wyszukiwarka BackRub, która następnie wyewoluowała w narzędzie Google – najpierw działające pod adresem uczelni Stanforda, a następnie jako witryna Google.com. Sama nazwa wyszukiwarki wzięła się od wyrażenia „googol”, które oznacza liczbę składająca się z jedynki i stu zer. Miała wskazywać na ogrom katalogowanych informacji.

Co ciekawe, wyszukiwarka Google, według początkowych założeń jej twórców, nie miała zostać skomercjalizowana. Jej zadaniem miało być wyłącznie umożliwienie użytkownikom szybkiego przeszukiwania zasobów internetowych. Jak wiadomo, stało się inaczej – ze względu na sposób działania, a także regularny rozwój, wyszukiwarka ta okazała się najpopularniejszym narzędziem internetowym, które obecnie stanowi podstawę marketingu internetowego.

Ranking wyszukiwarek internetowych 2018 - 2019

Jak można się domyślić, Google znajduje się obecnie na pozycji dominującej na rynku. Widoczne jest to zwłaszcza w naszym kraju. Według danych z gs.statcounter.com, desktopowa wersja wyszukiwarki we wrześniu 2018 roku cieszyła się udziałem na poziomie 95,3%. Na drugim miejscu znajduje się Yahoo (2,34%), a na trzecim Bing (1,37%) oraz na czwartym miejscu coraz bardziej popularna DuckDuckGo – 0,25%.

Ranking wyszukiwarek na komputerach 2018/2019

Dominacja jest jeszcze większa, jeśli weźmiemy pod uwagę także inne urządzenia – między innymi smartfony i tablety.

Ranking wyszukiwarek 2018 na telefony i tablety

Jak natomiast wygląda sprawa globalnie? W tym przypadku pozycja Google również jest dominująca, jednak jej udział na rynku desktopowym jest nieco mniejszy (89,12 %). Dane pochodzą z września 2018 roku.

Ranking wyszukiwarek globalne ujęcie 2018

Wynika to między innymi z rozwoju wyszukiwarek lokalnych. Dobrym na to przykładem jest Baidu, które działa w Chinach oraz Yandex RU – rosyjska wyszukiwarka jest najpopularniejszym narzędziem w swoim kraju. Liczyć możne na 56,45% udziału w rynku, podczas gdy Google dysponuje „zaledwie” 38,54%. Wspomniane wcześniej Baidu w swoim kraju dominuje jeszcze bardziej. Z wyszukiwarki korzysta 62,57% użytkowników, na drugim miejscu w Chinach znajduje się Haosou (15,98%). Google plasuje się dopiero na trzecim miejscu (8,82%). Warto jednak podkreślić, że wynika to przede wszystkim z polityki władz chińskich, które skutecznie blokują światowego giganta.

Biorąc pod uwagę dominację Google na rynku, łatwo można dojść do wniosku, że pozycjonowanie i optymalizacja stron w oparciu o wymagania stawiane przez roboty tej wyszukiwarki to działania konieczne, jeśli chcemy liczyć na wzrost popularności naszej witryny.