Jak bezpłatnie wypromować e-sklep?
Początkujący sprzedawcy internetowi często nie dysponują dużymi środkami na promocję swego przedsięwzięcia. Nie jest to jednak aż tak duża przeszkoda, jak się wydaje. Mogą oni bowiem skorzystać z darmowych kanałów reklamowych, które charakteryzują się dobrą skutecznością. Oto kilka dostępnych możliwości:
Prowadzenie bloga. Publikowanie ciekawych artykułów na blogu pozwala zwiększyć zainteresowanie potencjalnych klientów sklepem internetowym. Za jego pomocą można zbudować również wizerunek eksperta w danej dziedzinie. Blog sprzyja także tworzeniu się więzi między klientami, którzy zdecydowali się na kupno oferowanych produktów, a marką.
Żeby podtrzymać zainteresowanie użytkowników, należy systematycznie publikować artykuły i dbać o to, aby miały one wysoką wartość merytoryczną. Powinny być również poprawnie napisane oraz zgodne z zasadami SEO, dzięki czemu klienci wpisując odpowiednie hasła w wyszukiwarce, bez trudu je odszukają. Żeby dodatkowo uatrakcyjnić publikowaną treść, warto uzupełnić ją o ciekawe grafiki.
Zaangażowanie na forach branżowych. Aktywne uczestnictwo w dyskusjach na forach branżowych przyczynia się do budowy wizerunku eksperta w sieci, pod warunkiem że założone konto jest kontem firmowym, a udzielane komentarze są merytoryczne. Wystrzegać należy się przede wszystkim spamowania, czyli nieustannego przedstawiania swojej oferty. Użytkownicy sieci nie lubią bowiem nachalnej reklamy.
Kanał na YouTube. Serwis ten cieszy się dużą popularnością wśród Internautów. Wolą oni bowiem oglądać treści aniżeli je czytać. To niebywała szansa dla każdego e-sklepu, by się wypromować. Trzeba jednak zadbać o wartościowy kontent. Liczy się nie tylko treść przekazu, ale i sama jego realizacja. Sprzęt wysokiej jakości to podstawa. Tylko wówczas możliwe będzie nagrywanie atrakcyjnych wizualnie materiałów wideo. Przyda się również profesjonalny program do obróbki filmów.
Co więcej, żeby zainteresować potencjalnych klientów zamieszczanymi materiałami wideo, warto zadbać o atrakcyjne miniatury. Ważne jest także zachęcanie do subskrypcji kanału, np. poprzez organizowanie ciekawych konkursów.
Wykorzystanie mediów społecznościowych. Social media mają ogromny potencjał marketingowy i zdecydowanie ułatwiają promocję biznesu. Założenie profilu firmowego na Facebooku to absolutne minimum. Nie warto jednak ograniczać się wyłącznie do tego serwisu. Instagram, Pinterest czy TikTok również oferują ciekawe możliwości reklamowania sprzedawanych produktów.
Co ważne, samo założenie profilów w mediach społecznościowych może się okazać niewystarczające, by dotrzeć z ofertą do potencjalnych klientów. Istotne jest aktywne uczestnictwo, które wyraża się w systematycznym publikowaniu wpisów i zabieraniu głosu w dyskusjach.
Płatne formy promocji sklepu internetowego
Korzystanie z darmowych kanałów reklamowych jak najbardziej może zaowocować sukcesem. Dzięki nim potencjalni klienci z pewnością poznają ofertę e-sklepu, a część z nich zapewne z niej skorzysta. Jednak lepsze rezultaty przynoszą płatne formy promocji sklepu internetowego. Szybciej bowiem docierają do szerokiego grona odbiorców, co napędza zainteresowanie e-sklepem i sprzedawanymi w nim produktami. Na jaką płatną reklamę w Internecie warto się zdecydować? Oto najchętniej wybierane rozwiązania:
Pozycjonowanie. Obejmuje ono szereg działań, które w konsekwencji mają sprawić, że sklep internetowy będzie zajmował wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania Google (lub w zależności od potrzeb – także w innych wyszukiwarkach) na określone frazy i słowa kluczowe. Chociaż w Internecie nie brakuje poradników, jak samodzielnie pozycjonować sklep internetowy, zadanie to lepiej powierzyć specjalistom.
Na to, które miejsce w rankingu wyszukiwarki zajmie serwis, wpływ ma ponad 200 czynników, które stale podlegają modyfikacjom. Bez stosownej wiedzy i doświadczenia trudno będzie kontrolować to na własną rękę.
Co ważne, pozycjonowanie to rozbudowany proces, składający się z wielu działań. Pierwsze rezultaty zmian pojawiają się najczęściej po paru miesiącach od ich wdrożenia. Trzeba więc uzbroić się w cierpliwość. Efekty tych działań są jednak długotrwałe. Warto więc na nie czekać.
Google Ads. Kampania Google Ads to doskonała metoda promocji na start dla e-sklepów. Odpowiednio skonstruowana praktycznie od razu przekłada się na wzrost zamówień i zwiększone zyski.
W odróżnieniu od pozycjonowania Google Ads nie przynosi jednak długotrwałych wyników. Co więcej, należy ją na bieżąco opłacać. W przeciwnym razie po wykorzystaniu środków reklama po prostu przestanie być widoczna.
Marketplace’y. To serwisy, w ramach których klienci mogą porównywać oferty poszczególnych producentów. Swoich sił warto spróbować m.in. na Allegro oraz Ceneo, zwłaszcza jeśli sprzedawane w e-sklepie produkty charakteryzują się konkurencyjnymi cenami. Jeżeli zaś produkowane towary mają bardziej zindywidualizowany charakter, warto promować się na branżowych i specjalistycznych marketplace’ach.