Blog
Pozycjonowanie (SEO) czy kampanie AdWords (Google Ads)?
Wiele firm i klientów indywidualnych, decydując się na działania marketingowe, nie wie, czy lepiej skupić się na pozycjonowaniu ( SEO ) czy może postawić na płatną reklamę typu PPC np. Google Ads. W poniższym tekście scharakteryzujemy obie formy promocji i wskażemy na ich mocne oraz słabe strony.
Na wstępie należy jednak jasno wskazać różnice dzieląca te zagadnienia. Wbrew opinii wielu osób niedoświadczonych w branży, nie są one bowiem tożsame. Zacznijmy od sprawy fundamentalnej.
Pozycjonowanie SEO skupia się na wynikach organicznych, a więc tych generowanych po wpisaniu w polu „szukaj” wyszukiwarki odpowiednich fraz. Działania związane z tą dziedziną będą więc dążyły do tego, aby nasza strona znalazła się na jak najlepszej pozycji w wynikach wyszukiwania. Prowadzone są one zarówno wewnątrz witryny (np. tworzenie tekstów ze słowami kluczowymi), jak i poza nią (np. pozyskiwanie linków odsyłających).
AdWords ( google Ads ) dotyczy natomiast reklam typu PPC (Pay Per Click – płatność za kliknięcie), obejmujących linki sponsorowane, które są wyświetlane nad, obok lub pod wynikami organicznymi. Do tego dodać możemy również banery czy też reklamy w systemie Google Shopping. I tak jak pozycjonowanie realizowane jest w dużej mierze bez dodatkowych kosztów (poza utrzymaniem serwisów zapleczowych), tak system AdWords wymaga dysponowania określonym budżetem.
Pozycjonowanie (SEO) – wady i zalety
Skoro wiemy już, o czym dokładnie jest mowa, możemy przejść do przedstawienia najważniejszych atutów działań pozycjonerskich, realizowanych na i poza naszą docelową witryną.
Wspomnieć należy przede wszystkim o tym, że efekty wspomnianych zabiegów są trwałe, znacznie trwalsze niż w przypadku google Ads - AdWords. Jeśli będą wykonywane regularnie, możemy liczyć na stałą poprawę pozycji w wynikach wyszukiwania – jej utrata nie jest taka łatwa, dlatego nie musimy martwić się sporymi wahaniami.
Oczywiście wysoka pozycja w wynikach organicznych przekłada się na znaczny wzrost wyświetleń naszego serwisu. Jeśli znajdzie się on na pierwszych stronach wyszukiwania dla konkretnych fraz, możemy liczyć wręcz na ogromny ruch, co oczywiście działa na naszą korzyść. Co ważne, efekty te mogą zostać uzyskane znacznie niższym kosztem w porównaniu z kampaniami AdWords.
Warto również podkreślić, że pozycjonowanie pozwala nam dotrzeć do konkretnej grupy klientów. Wystarczy skupić się na odpowiednich słowach kluczowych. Dzięki temu możemy łatwo zarządzań kampanią promocyjną.
Teraz warto wskazać na wady tej metody, a mówiąc dokładniej, na wszelkie trudności związane z jej realizacją. Podkreślić należy przede wszystkim długi czas oczekiwania na efekty – na pierwszą poprawę pozycji w wynikach wyszukiwania możemy liczyć po 3-4 miesiącach. Jeśli następnie skupimy się na trudniejszych frazach, czas ten wydłuży się do 6 miesięcy, roku, a nawet kilku lat. Wynika to z ogromnej liczny czynników, które wpływają na pozycję strony www, a także konkurencji.
W porównaniu z AdWords, standardowe pozycjonowanie wyróżnia się także znacznie mniejszą elastycznością doboru słów kluczowych. Utrudniona jest również ich szybka zmiana.
System AdWords ( Google Ads ) – wady i zalety
Przechodzimy do działań sponsorowanych. Ich największym atutem jest to, że możemy liczyć na praktycznie natychmiastowe efekty. Dzięki temu jesteśmy w stanieprzeprowadzić błyskawiczną, intensywną kampanię reklamową, która znacznie szybciej wygeneruje nowe odsłony na naszej stronie. Zwłaszcza gdy dysponujemy sporym budżetem.
Jest to ogromne ułatwienie w przypadku marketingu sezonowego, związanego na przykład z promocją produktów, na które popyt jest tylko w wybranym okresie. Dzięki działaniom AdWords, możemy szybko podjąć stosowne działania. System ten okaże się również dobrym wyborem w sytuacji, gdy zależy nam na promowaniu serwisu na wiele fraz kluczowych. Możemy je również prosto zmieniać i dostosowywać do aktualnych potrzeb.
Nie można zapominać o zasięgu marketingu z użyciem Google AdWords. Stosowne linki i reklamy pojawiają się nie tylko w wyszukiwarce, ale również w mapach Google, w serwisach należących do grupy Google, w skrzynce Gmail czy też na portalu YouTube.
Musimy pamiętać o tym, że tak szeroka i skuteczna reklama kosztuje. Często sporo, znacznie więcej niż standardowe działania pozycjonerskie. Co równie ważne, efekty wykorzystania systemu AdWords są co prawda natychmiastowe, jednak także krótkotrwałe. Gdy przestajemy płacić, reklama nie działa.
Pozycjonowanie (SEO) czy Google Ads - AdWords – co wybrać?
Odpowiedź na tak postawione pytanie może być jedna – najlepiej zdecydować się na dwie metody. Dlaczego? Ponieważ doskonale się uzupełniają. Ich wykorzystanie pozwoli nam dotrzeć do ogromnej grupy potencjalnych klientów. Szybkie efekty uzyskane za sprawą kampanii AdWords mogą zostać wzmocnione i utrwalone poprzez wyniki organiczne.
To wszystko przekłada się na ogromny wzrost wyświetleń naszej strony. I to na długo! Oczywiście połączenie dwóch mechanizmów musi kosztować, dlatego wiele zależy od tego, jakim dokładnie budżetem dysponujemy. Jeśli zależy nam na działaniach bezpłatnych lub stosunkowo tanich, powinniśmy skupić się przede wszystkim na wynikach organicznych, zdobywanych przez tradycyjne pozycjonowanie.