Blog

05/20/2019 - 14:20

Optymalizacja techniczna strony – co to jest?

Co to jest techniczne seo - optymalizacja techniczna?

Optymalizacja strony www pod kątem wyszukiwarki internetowej obejmuje szereg działań, które mają na celu jej jak najlepsze przystosowanie do wymagań stawianych przez algorytmy Google. W obrębie tych działań wyróżnić możemy optymalizację techniczną witryny internetowej. Czym się ona charakteryzuje i co ją odróżnia od optymalizacji kreatywnej?

Jakie działania obejmuje optymalizacja techniczna?

Optymalizacja techniczna strony internetowej stanowi punkt wyjścia w marketingu internetowym. To od niej zaczynamy proces zwiększania widoczności serwisu w wyszukiwarce internetowej.

Jeszcze do niedawna działania z jej zakresu obejmowały głównie:

 

  • nasycenie strony słowami kluczowymi,

  • pozyskanie jak największej ilości linków.

 

By to osiągnąć, niejednokrotnie wykorzystywano nieetyczne praktyki. Ich ukrócenie nastąpiło wraz z aktualizacją algorytmu Pingwin w 2013 roku. W ulepszonej wersji jego głównym zadaniem stało się ograniczenie spamu w Internecie oraz wyeliminowanie zakazanych technik optymalizacyjnych, takich jak pozyskiwanie linków przy pomocy systemów SWL czy też wykorzystywanie stron zapleczowych niskiej jakości.

 

Obecnie optymalizacja techniczna to szereg działań, obejmujących m.in.:

 

  • projektowanie struktury witryny internetowej,

  • tworzenie jej mapy,

  • uzupełnianie meta-tagów,

  • projektowanie struktury adresów URL,

  • linkowanie wewnętrzne i optymalizację linków,

  • tworzenie pliku robots.txt,

  • implementowanie danych strukturalnych,

  • wykonywanie przekierowań,

  • stosowanie kompresji,

  • modyfikowanie lub eliminowanie elementów, które sprawiają, że strona wolniej się ładuje.

 

To tylko przykładowe czynności z zakresu optymalizacji technicznej. Jak widać, skupiają się one przede wszystkim na tym, by umożliwić robotom wyszukiwarki internetowej prawidłowe zaindeksowanie witryny. Jak zostało wspomniane, wraz z aktualizacją algorytmu Pingwin w 2013 roku Google zaczęło przywiązywać większą wagę do jakości działań wykonywanych w serwisie, a nie do ich ilości, stąd też na popularności zyskały kreatywne zabiegi optymalizacyjne. Zaliczyć można do nich m.in. content marketing oraz link building.

Techniczne SEO czym jest

Jakie są więc podstawowe różnice między optymalizacją kreatywną a techniczną. W tym pierwszym przypadku skupiamy się na tym, jak tworzyć treść, zaś w drugim – jak ją serwować. Działania z zakresu optymalizacji kreatywnej pozwolą nam zwiększyć wartościowy ruch na stronie internetowej, co ma przełożenie na to, jak wysoko w wynikach wyszukiwania znajduje się nasza witryna. Z kolei optymalizacja techniczna przyspiesza działanie serwisu, jednocześnie sprawiając, że użytkownik nie ma żadnych problemów z poruszaniem się po niej. To zaś pozytywnie przekłada się na jej ocenę przez roboty Google i również przyczynia się do zajmowania przez nią wyższej pozycji w rankingu wyszukiwania.
 

Optymalizacja techniczna czy kreatywna? Co wybrać?

Zarówno techniczne, jak i kreatywne działania optymalizacyjne mają istotne znaczenie, jeżeli zależy nam na tym, by nasza strona www zajmowała jak najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Nie powinny się zatem wykluczać. Wręcz przeciwnie – należy je prowadzić współmiernie. Dzięki temu kondycja naszego serwisu ulegnie poprawie i szybciej zauważymy pierwsze rezultaty pozycjonowania.

Optymalizacja techniczna tworzy fundamenty, na których łatwiej nam będzie zbudować wartościową treść. Pozwoli również uporządkować stronę internetową i zadba o jej dostosowanie do wymogów użyteczności.

Nie musimy więc wybierać między działaniami technicznymi a kreatywnymi. Istotne jest jednak to, by zabiegi opracowywane i wdrażane w ramach tych dwóch strategii były spójne. Warto więc zadbać o to, by specjaliści ds. technicznego SEO byli obecni podczas projektowania witryny i wprowadzania zmian w jej strukturze oraz przy ustalaniu działań marketingowych.

Warto również mieć na uwadze to, że przyporządkowanie niektórych zadań stricte do optymalizacji technicznej bądź stricte do optymalizacji kreatywnej nie będzie możliwe. Jest tak np. w przypadku optymalizacji zdjęć. By uniknąć pokrywania się obowiązków lub ich pominięcia, warto jasno wyznaczyć zakres działania poszczególnych zespołów. Wówczas będą się one wzajemnie uzupełniały.

Techniczna optymalizacja strony i sklepu

Istotne jest także to, by dostosować działania content marketingowe i link building’owe do wymogów stawianych przez wyszukiwarkę internetową. Co jest szczególnie istotne? Wyznaczenie odpowiednich słów kluczowych i ich optymalne rozmieszczenie w treści, a także właściwe używanie nagłówków h1, h2 oraz h3.

W ramach optymalizacji technicznej możemy wykonywać wiele zróżnicowanych działań. Wśród głównych wymienić można tworzenie spersonalizowanych meta-tagów, dbanie o poprawną strukturę dokumentu HTML oraz przyjazne adresy URL, zapewnienie użytkownikowi tzw. ścieżki powrotu czy też tworzenie mapy witryny internetowej celem indeksacji jej podstron. Mają one pozytywny wpływ na pozycjonowanie serwisu i stanowią fundament wszelkich zmian mających na celu osiągnięcie jak najwyższego miejsca w rankingu wyszukiwarki.

Skontaktuj się