Blog

10/10/2018 - 14:14

Pozycjonowanie (SEO) dla startupów

Pozycjonowanie (SEO) dla startupów

Pozycjonowanie to zabieg, o jakim pomyśleć muszą wszyscy przedsiębiorcy, którzy chcą liczyć się na rynku. Nie inaczej jest w przypadku startupów. Od czego w związku z tym zacząć pozycjonowanie takich stron i na czym skupić się wykonując działania SEO dla swojego projektu?

Najważniejsze działania SEO

Przed uporządkowaniem listy najważniejszych działań SEO dla startupu, należy zbudować listę celów do osiągnięcia. Tu pojawia się pytanie, do czego służy pozycjonowanie SEO. Oczywiście, przede wszystkim do przyciągania klientów, ale w przypadku startupów również innych użytkowników. Mowa o kontrahentach, którzy będą skłonni do zainwestowania w projekt. Dlatego też pozycjonowanie stron startupów powinno gwarantować ruch od ważnych dla projektu inwestorów, zwykłych internautów, jak i maksymalizować zaangażowanie odwiedzających stronę osób. Inne cele, jakie postawić sobie powinien przed sobą autor projektu, to budowanie świadomości i renomy marki oraz zwiększenie zysków właśnie stworzonego projektu.

Równolegle do celów strategicznych, pamiętać trzeba o celach operacyjnych, a więc podniesieniu pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Natomiast dla prostszego monitorowania wyników, wcześniej warto ustalić sobie dokładniejsze cele, a więc zwiększenie konwersji. W zależności od celu, w określonym czasie zwiększyć się ona powinna o kilka, kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt procent.

Po ustaleniu celów pozostaje zająć się budowanie treści, mając na uwadze, że to właśnie content jest w głównej mierze odpowiedzialny za konwersję ruchu na witrynie. Na tym etapie z treścią można poeksperymentować. Dzięki temu łatwiej sprawdzić, jaki rodzaj treści przyciąga największe zainteresowanie grupy docelowej, co przekłada się też na budowanie świadomości marki. Następnie pozostaje już tylko rozbudowa obszaru treści, co pozwoli osiągnąć wcześniej wyznaczone cele.

Analiza słów kluczowych

Jak przy pozycjonowaniu każdej strony, istotna jest analiza słów kluczowych. Zabieg ten pozwoli udoskonalić istniejący już content, jak i go dopracować.

Bez danych do analizy, początkowo bazować należy na pomysłach, przekonaniach i intuicji. Dlatego tak ważne jest, aby zajęli się tym specjaliści, którzy mają dużą wiedzę i doświadczenie w pozycjonowaniu stron. Szczególnie w sytuacji, kiedy to startup działa w konkurencyjnej branży. Wówczas zdobycie wysokiej pozycji będzie trudne, gdyż zajmują je firmy działające od dawna. W tej fazie łatwiejsze jest więc generowanie ruchu przez duże ilości dłuższych faz, składających się z kilku słów kluczowych. Jest to tak zwane pozycjonowanie na długi ogon (long tail).

W tym miejscu jest też czas na analizę konkurencji. Może się okazać, że ominęła ona kilka fraz, na które można pozycjonować swój startup. Ważniejsze jest jednak przyjrzenie się treściom najlepiej radzących sobie na rynku firm w branży, zwracając uwagę też ich sformatowanie i rozmieszczenie.

Jak pozycjonować stronę startupu?

* właściwie zaprojektowana strona internetowa

Działania w zakresie SEO należy rozpocząć od stworzenia optymalnej pod tym kątem strony internetowej. Najlepiej jest postawić na klasyczny język HTML, który przy wsparciu CSS i PHP sprawi, że strona będzie czytelna dla wyszukiwarki Google.

Inną kwestią jest architektura znajdujących się na niej informacji. Aby strona było widoczna w Google na wiele różnych tematów, poświęcić trzeba im poszczególne podstrony lub przynajmniej sekcje, jeśli strona składa się tylko z jednej witryny. Ważne też, aby istotne zasoby były dostępne z poziomu menu.

Przyda się też dobrze prowadzony blog, na którym znajdują się merytoryczne i użyteczne dla odbiorców treści. Pod żadnym pozorem nie wolno kopiować tekstów z innych stron, co skutkować może nawet wykluczeniem witryny ze struktur Google. Ważna jest też regularność. Wpisy dodawane powinny być systematycznie.

* treści zorientowane na potrzeby odbiorców

Startupy to projekty innowacyjne. Wielu internautów może więc nie wiedzieć, że istnieje rozwiązanie ich problemów. Nie znają też na ogół nazwy nowoczesnych narzędzi i technologii. Dlatego należy tworzyć artykuły skoncentrowane na konkretnych problemach, które rozwiązuje produkt stworzony przez startup.

* profile w mediach społecznościowych

Z punktu widzenia pozycjonowania warte uwagi są również profile w wielu mediach społecznościowych. Ta forma pozycjonowania pozwala zdobyć niezbędne w procesie pozycjonowania linki. Przy dobrej optymalizacji i wysokiej pozycji, firma zyskuje też widoczność na zapytania brandowe, choć dobrze opisane profile pozwalają też na pozycjonowanie strony na zapytania niszowe.

* linki pozycjonujące

Jedni są zdania, że zdobycie mocnych linków pomaga w wypromowaniu strony, inni z kolei twierdzą, iż nie mają one żadnego wpływu na pozycję strony w Google. Prawda jest znacznie bardziej złożona. Nie ulega jednak wątpliwości, że linki są istotnym elementem w procesie pozycjonowania. Na pewno najwięcej warte są te z mocnych źródeł, które pochodzą z dobrze pozycjonowanych adresów. Mniej warte są te pochodzące z nowych i niewidocznych stron w Google.

Do bezpiecznych metod pozyskiwania linków należą wszelkiego rodzaju integracje z innymi systemami. Warto współpracować też z branżowymi blogerami i dziennikarzami, którzy w zamian za produkt mogą wystawić mu obiektywną recenzję z linkiem do strony startupu. W końcu przyda się też patronat nad wydarzeniami, współpraca z samorządami i lokalnymi podmiotami czy udzielanie się na wszelkich konferencjach i targach branżowych. Oczywiście pomaga również monitorowanie internetu i wyszukiwanie tematów związanych z branżą, w celu komentowania wydarzeń czy nowinek.

Warto pamiętać, że nie zawsze link jest niezbędny. Najlepiej, jeśli prowadzi on do docelowej strony startupu, ale pomóc mogą nawet wzmianki o marce. Jeśli nie wpłyną one bezpośrednio na pozycję w Google, to mogą mieć przełożenie na wzrost liczby zapytań brandowych, co korzystnie przełoży się też na ruch z wyszukiwarki.

Warto pamiętać o wszystkich czynnikach, które mogą przełożyć się na pozycję strony w wyszukiwarkach. Błędem są natomiast zbyt agresywne techniki. Mogą się one skończyć utratą strony internetowej, co jest mocnym ciosem dla firmy będącej w rozwoju. Z czasem działania SEO zejdą na drugi plan i będą efektem ubocznym realnej aktywności marki online i offline, co jest zrozumiałe i normalne.

Autorzy startupów, którzy szukają specjalistów od pozycjonowania, pomoc znajdą w agencji POGOTOWIE SEO. Gwarantujemy zabiegi tzw. white SEO, które są efektywne i bezpieczne dla pozycjonowanych stron, nie narażając ich na wykluczenie z Google.