Blog
Mobilny algorytm od Google - pozycjonowanie mobilne
Wciąż zmieniające się algorytmy Google wymuszają na osobach zajmujących się pozycjonowaniem przyjmowanie zupełnie nowych strategii. Dotyczy to również SEO mobilnego, które stało się ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.
Już w 2015 roku specjaliści w branży przepowiadali, że w najbliższym czasie najistotniejszym zadaniem dla właścicieli stron www okaże się dostosowanie ich do urządzeń mobilnych. Teraz można śmiało powiedzieć, że ich analizy się sprawdziły. Smartfony, tablety i inne tego typu sprzęty stały się niezwykle ważne, zwłaszcza w dziedzinie zakupów internetowych.
Z użyciem małych ekranów śledzimy codzienne newsy, realizujemy zakupy, czytamy fora dyskusyjne, szukamy usług i sklepów. Wszystko to sprawia, że optymalizacja mobilna stała się zupełnie oddzielną dziedziną, o której nie możemy zapominać. W niniejszym tekście zastanowimy się, czym jest mobilne SEO, dlatego należy kłaść na tę metodę taki nacisk, a także jakie się do tego wszystkiego zabrać.
Pozycjonowanie mobilne – co to jest?
Pod tą nazwa nie kryje się żadna zawiła teoria. Po prostu, mówimy o SEO, które jest nakierunkowane na mobilne wersje stron internetowych. Muszą one zostać odpowiednio zoptymalizowane, tak aby stały się „przyjazne” dla urządzeń przenośnych. Czynniki te wpływają oczywiście na ich ranking i pozycję w wynikach wyszukiwania. Do tego wszystkiego dochodzą również techniki znane ze standardowego pozycjonowania, skupiającego się na desktopowych wersjach stron.
Niezwykle ważne jest również odpowiednie przygotowanie witryny do procesu indeksowania, który jest realizowany przez roboty Google.
Mobilne pozycjonowanie – o czym warto pamiętać?
Znaczenie omawianej dziedziny wzrosło w momencie wdrożenia tak zwanego mobile first index, który całkowicie zmienił sposób indeksowania stron i prezentacji wyników wyszukiwania w Google.
Zanim indeks się pojawił, wyszukiwarka działała w sposób oddzielny dla urządzeń mobilnych i komputerów osobistych. Gdy więc używaliśmy wyszukiwarki z pozycji smartfona, otrzymywaliśmy spersonalizowaną listę dla tego właśnie urządzenia. To samo dotyczy komputerów.
Obecnie wersje mobilne stały się priorytetowe, dlatego niezależnie od tego, czy szukamy z pozycji komputera czy np. telefonu, otrzymamy wyniki wyszukiwania z indeksu, który analizuje strony pod kątem zawartości mobilnej. Biorąc to pod uwagę, mobile first index wymusza na webmasterach dostosowanie stron do potrzeb urządzeń przenośnych.
Jak wykorzystać mobilne SEO?
Mając na uwadze wszystkie informacje podane powyżej, warto zastanowić się, co dokładnie wpływa na pozycję stron internetowych w kontekście indeksu mobilnego. Od lipca bieżącego roku najważniejszym kryterium stał się czas ładowania strony. Wszystko za sprawą wprowadzenia tak zwanego speed update.
Wszystko to sprawia, że powinniśmy zwrócić uwagę na wydajność naszej witryny. Jeżeli nie posiadamy odpowiedniego doświadczenia w tej kwestii, możemy posłużyć się specjalnymi narzędziami, które najpierw przetestują naszą stronę pod tym kątem, a następnie przedstawią zalecane działania, dzięki którym szybkość jej ładowania może zostać zwiększona. Mowa o programach typu Test My Site with Google.
Oczywiście zanim zajmiemy się wydajnością serwisu, musimy zadbać o to, aby stał się on przyjazny dla każdego urządzenia i każdej rozdzielczości. Wszystko to sprawia, że należy postawić na Responsive Web Design – technologia ta wydaje się być najkorzystniejsza w kontekście dostosowywania witryny do małych ekranów.
Częstym problemem mobilnych wersji stron internetowych była ich niekompletność. Część zawartości, z którą mieliśmy do czynienia w podstawowej odsłonie witryny, była na urządzeniach przenośnych ukrywana. Obecnie takie praktyki spowodują obniżenie rankingu, dlatego należy zadbać, by wersja mobilna była tak samo rozbudowana jak desktopowa.
Oczywiście nie możemy zapomnieć także o działaniach typowych dla dziedziny pozycjonowania. Mowa tu między innymi o przygotowaniu słów kluczowych i ich umiejętnym używaniu, opracowaniu sprawnego linkowania wewnętrznego, dbaniu o linkowanie zewnętrzne i wielu innych praktykach, z którymi mamy do czynienia przy okazji desktopowych wersji stron.
Czy warto postawić na pozycjonowanie mobilne?
Kwestią podstawową nie jest to, czy takie działania okażą się opłacalne, a to, że są konieczne. Obecnie więcej niż połowa zapytań w wyszukiwarce Google pochodzi z urządzeń mobilnych, dlatego nie powinien dziwić nas fakt wprowadzenia wspomnianego wcześniej indeksu mobile first.
SEO mobilnym muszą więc zainteresować się wszyscy – właściciele e-sklepów, strony firmowe, autorzy blogów czy też redakcje newsowe. Bez wdrożenia odpowiednich zmian i zadbania o szybkie działanie mobilnych wersji stron, musimy liczyć się ze znacznym spadkiem w rankingach, co oczywiście odbije się na liczbach odwiedzin i współczynniku konwersji.