Blog
Co to jest TR, PR i DA i jaki mają wpływ na SEO?
TrustRank, PageRank oraz Domain Authority to trzy z ponad 200 czynników wpływających na pozycję strony internetowej w wynikach wyszukiwania i mających duże znaczenie dla SEO. Czym się charakteryzują i jak wpływają na pozycjonowanie?
TrustRank i jego wpływ na SEO
TrustRank stanowi jeden z najważniejszych czynników wpływających na widoczność witryny internetowej w SERP. Jak sama nazwa wskazuje, jest to wskaźnik zaufania, jakim wyszukiwarka internetowa obdarza daną stronę internetową. Aby go określić, roboty wyszukiwarki biorą pod uwagę jakość odnośników kierujących do witryny.
Określenie TrustRank pojawiło się po raz pierwszy już 2004 roku w pracy badawczej Jana Pedersena, Zoltana Gyongyi’a i Hectora Garcia-Molina, w ramach której stworzyli oni nowy algorytm określający, jak duże zaufanie może budzić dana strona internetowa jako źródło linków. Od tej pory to nie liczba przychodzących odnośników, ale ich jakość miała być dla wyszukiwarki głównym determinantem nadania stronie internetowej wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania.
W związku z tym pojawia się pytanie: w jaki sposób TrustRank wpływa na pozycjonowanie strony? To proste. Im wyższy współczynnik TR, tym łatwiej danej stronie internetowej osiągnąć wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Pamiętajmy, że w tym przypadku wyszukiwarka uwzględnia również profil linków. Jeżeli chcemy, by witryna była wysoko w rankingu, muszą to być „zaufane” odnośniki.
Co więcej, im wyższym współczynnikiem TR może pochwalić się strona internetowa, tym większe jej bezpieczeństwo. Ono również wpływa na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Warto wiedzieć, że dane na temat tego, jaki poziom TR przyznaje poszczególnym stronom internetowym wyszukiwarka, są tajne. W sieci dostępne są jednak narzędzia, które pozwalają nam oszacować zaufanie witryny wśród robotów wyszukiwarek. Jest to między innymi MajesticSeo, MozTrust.
PageRank i jego wpływ na SEO
Pod nazwą PageRank (PR) kryje się algorytm stworzony w 1998 roku przez założycieli Google – Larry’ego Page’a i Sergeya Brina – w celu wiarygodnego oceniania stron internetowych. Przez lata stanowił on podstawowy wyznacznik ich mocy. Im wyższym PR mogła pochwalić się dana strona internetowa, tym zwykle wyższe miejsce zajmowała wynikach wyszukiwania. Opierał się on na prostym założeniu, że większą wartość ma ta witryna internetowa, na którą powołują się inne witryny mające wysoką wartość.
Przez lata wartość PageRank można było sprawdzić za pomocą wtyczek i narzędzi on-line. Tak szeroka dostępność stała się jednak źródłem nadużyć. By ukrócić próby manipulacji wskaźnikiem oraz sztuczne podbijanie pozycji w wynikach wyszukiwania, w 2016 roku algorytm został ukryty przed użytkownikami, jednak w mechanizmach Google wykorzystywany jest w dalszym ciągu – wraz z przeszło 200 innymi czynnikami, które są uwzględniane przy określaniu pozycji danej strony internetowej.
Początkowo PageRank nie brał pod uwagę rzeczywistej wartości witryny. Dlatego też doczekał się wielu zmian w pierwotnym algorytmie, w tym tej najważniejszej – uwzględniającej jakość treści publikowanych na stronie internetowej. Z czasem Google zaprzestało jednak aktualizacji PageRank, a od 2016 roku, wraz z usunięciem funkcji wyświetlania wartości wskaźnika w wyszukiwarce, mówi się, że pełni on raczej rolę wskaźnika wewnętrznego. (z naszego doświadczenia wynika, że jest on w dalszym ciągu ważnym parametrem)
Domain Authority i jej wpływ na pozycjonowanie (SEO)
Domain Authority (DA) to parametr odzwierciedlający ogólną konkurencyjność domeny. Przy jego ustalaniu bierze się pod uwagę ponad 150 czynników, przy czym największe znaczenie ma liczba oraz jakość linków zewnętrznych, które prowadzą do danej strony internetowej.
Wskaźnik ten wykorzystuje się w SEO do określania pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania. W skrócie: im więcej wartościowych linków zewnętrznych prowadzi do strony internetowej, tym wskaźnik jest wyższy. To zaś przekłada się na większe zaufanie wobec witryny, a co za tym idzie jej wyższą pozycję w SERP.
Aby poznać Domain Authority, należy pobrać wtyczkę MozBar, zyskując w ten sposób dostęp także do innych informacji, takich jak PA oraz spam score. Innym sposobem na sprawdzenie DA jest założenie konta na stronie internetowej moz.com i przeanalizowanie strony internetowej za pomocą funkcji Link Explorer oraz Keyword Explorer. Rejestracja jest darmowa i pozwala uzyskać więcej danych w porównaniu z użyciem wtyczki.
DA pozwala nie tylko określić konkurencyjność domeny. To narzędzie, za pomocą którego możemy monitorować efekty pozycjonowania. Z uwagi na fakt, że podczas określania DA uwzględnia się wiele czynników, najlepszym sposobem na zwiększenie wskaźnika jest poprawa ogólnej kondycji SEO strony internetowej.
Poprawiając działania SEO, zarówno te on-site, jak i off-site, liczyć możemy na wzrost wskaźników TrustRank, PageRank oraz Domain Authority. To zaś przekłada się na wyższą pozycję strony internetowej w wynikach wyszukiwania i jej lepszą widoczność, a co za tym idzie większy ruch na niej. Zadbać należy przede wszystkim jakość odnośników, które prowadzą do domeny. Ma to bowiem wpływ na jej autorytet i zaufanie wobec niej.