Blog
Co to jest Google Trends i jak korzystać z tego narzędzia?
Sprawdzenie pomysłu na biznes, planowanie strategii pozycjonowania, szukanie koncepcji na bloga – we wszystkich tych kwestiach bardzo pomocne okaże się narzędzie Google Trends. Czym ono właściwie jest, jak wykorzystać jego potencjał i jak się nim posługiwać, by osiągnąć wymierne rezultaty?
Czym jest Google Trends?
Google Trends to narzędzie, które analizuje dane z wyszukiwarki Google i w oparciu o nie tworzy zestawienia i statystyki tych słów kluczowych i fraz, które są najbardziej popularne, na przykład w danej branży. Konkretne hasła możemy analizować, uwzględniając m.in.:
ujęcie czasowe,
lokalizację,
kategorię (branżę),
podobne tematy i zapytania.
Google Trends określa nie tylko popularność danego słowa kluczowego, ale również umożliwia porównywanie fraz między sobą. Co więcej, pozwala analizować trend dla dowolnego wpisanego przez nas hasła. Dzięki temu jesteśmy w stanie dowiedzieć się, jak kształtowała się jego popularność na przestrzeni kilku dni, tygodni, a nawet lat (począwszy od 2004 r.).
Google Trends a SEO/SEM
Darmowość i prostota obsługi to podstawowe cechy charakterystyczne narzędzia. Choć są istotne, nie stanowią kluczowego powodu, dla którego planowanie strategii sprzedażowych bez pomocy Google Trends jest wręcz niewyobrażalne dla tak wielu firm i osób prowadzących działalność w sieci. Głównym motywem są informacje, jakich dostarcza nam narzędzie. Jest to wiedza bezcenna, która odpowiednio wykorzystane może być źródłem wymiernych korzyści.
Dzięki generowanym przez Google Trends danym, możemy zoptymalizować naszą stronę internetową poprzez nasycenie jej właściwymi frazami i słowami kluczowymi, co ma przełożenie na zwiększenie widoczności witryny w sieci. Nie od dzisiaj bowiem wiadomo, że im wyższą pozycję zajmuje strona w wyszukiwarce Google, tym większe prawdopodobieństwo, że użytkownik kliknie w odnośnik. Generuje to większy ruch na stronie, co zaś przekłada się na wzrost popularności witryny i wyższe przychody z prowadzonej w sieci działalności.
Co więcej, Google Trends, dostarczając informacji o popularności fraz lokalnych i ogólnopolskich, pozwala nam rozbudować tak zwany długi ogon (pozycjonowanie szerokie, long tail), co osiągamy głównie przez publikację rozległych, jakościowych treści na stronie. Takie działanie również pozwala wygenerować wyższy ruch na witrynie.
Dodatkowo Google Trends poprzez analizę fraz według lokalizacji pozwala nam wyodrębnić regiony i miasta, w których ludzie szukają konkretnych zapytań w wyszukiwarce Google. Są to informacje niezwykle istotne w kontekście planowania i rozszerzania działań sprzedażowych i marketingowych. Wykorzystując kampanie AdWords - Google Ads, możemy nakierować ekspozycję reklamy na konkretne miasto lub promień wokół danej lokalizacji.
Google Trends a działania biznesowe
Narzędzie Google Trends stanowi źródło użytecznych informacji, zwłaszcza dla osób, które planują rozpocząć swą działalność w Internecie. Pozwala bowiem zorientować się w trendach i poznać oczekiwania użytkowników. Obserwując zmiany zachodzące na rynku, przedsiębiorca może nie tylko wprowadzić do sprzedaży innowacyjne produkty lub usługi, ale również zawczasu zmienić profil swej działalności, jeżeli zauważy, że pewne towary przestają być modne i cieszą się coraz mniejszym zainteresowaniem.
Co więcej, Google Trends jest chętnie wykorzystywane także przez blogerów. Analizując hasła charakteryzujące się rosnącą popularnością, zyskują oni inspirację do tworzenia nowych treści na bloga. Artykuły, które odpowiadają aktualnym trendom, angażują czytelników, zwiększając ruch na stronie.
Dane dostarczane przez narzędzie możemy wykorzystać także do tworzenia bardziej sugestywnych opisów produktów lub usług. Google Trends służy również do określania, które z fraz cieszą się popularnością przez cały rok, a które wyszukiwane są sezonowo. To kolejna cenna informacja dla osób prowadzących biznes w sieci.
Jak korzystać z Google Trends?
Jak udowodniono powyżej, korzystanie z Google Trends daje wymierne korzyści, a dzięki prostej i intuicyjnej obsłudze narzędzia, możemy bez żadnych problemów uzyskać interesujące nas dane. Wystarczy:
Wpisać w pasek przeglądarki adres trends.google.com,
Po załadowaniu strony w polu wyszukiwania wpisać interesującą nas frazę,
Uściślić informacje, określając region, kategorię, zakres czasowy,
Wybrać interesujące nas narzędzie, np. wyniki z wyszukiwarki głównej, zakupy Google lub YouTube.
I gotowe! Jedyne, co musimy teraz zrobić, to odpowiednio wykorzystać podane informacje.
Podsumowując, śledzenie popularności słów kluczowych i fraz wraz z częstotliwością i lokalizacją ich występowania pozwala nam podjąć skuteczne i efektywne działania na rzecz promowania naszego biznesu w sieci. Nie dziwi zatem fakt, że narzędzie, które to umożliwia – Google Trends – jest tak chętnie wykorzystywane przez osoby i firmy prowadzące działalność w internecie. Dostarcza bowiem istotnych informacji, które użyte w odpowiedni sposób, są w stanie zwiększyć konwersję, niezależnie od tego co by nią nie było.