Blog
Geolokalizacja a pozycjonowanie stron www
Algorytmy wyszukiwarki Google robią wiele, aby użytkownik otrzymał zestaw wyników najlepiej dopasowanych do zadanego pytania. Związane jest to także z lokalizacją komputera wykorzystywanego do przeglądania sieci.
Szukając w Internecie sklepów stacjonarnych lub lokali usługowych, chcemy otrzymać wyniki wskazujące na miejsca położone możliwie najbliżej naszego miejsca zamieszkania. Zapewnia nam to funkcja geolokalizacji wyszukiwarki Google. W wielu przypadkach jest ona niezwykle przydatna – co ważne, zarówno dla potencjalnych klientów, jak i dla właścicieli firm.
Oczywiście na prawdziwe efekty liczyć możemy dopiero wtedy, gdy nauczymy się korzystać z możliwości gwarantowanych przez geolokalizację, najlepiej poprzez odpowiednio dostosowaną kampanię pozycjonerską SEO. Jak się do niej zabrać? Poniżej przedstawiamy kilka przydatnych wskazówek.
Co to jest geolokalizacja i jak działa?
Zanim jednak do tego przejdziemy, warto dokładniej wyjaśnić, z czym w ogóle mamy do czynienia. Jak już wspomnieliśmy, funkcja ta analizuje nasze położenie i na tej podstawie wyświetla spersonalizowane wyniki. Jeśli w wyszukiwarce wpiszemy frazę „kosmetyczka”, naszym oczom ukażą się wyniki wskazujące na salony położone najbliżej nas.
Nie jest to jednak jedyny sposób wykorzystania tego systemu. Jeśli bowiem mieszkamy w Krakowie, a chcemy poznać ofertę w Warszawie, wystarczy dodać do wspomnianej frazy nazwę interesującego nas miasta. Wyszukiwarka pokaże wtedy salony działające właśnie w Warszawie.
Geolokalizacja w sposób znaczący wpływa na pozycjonowanie. Na wstępie musimy zastanowić się, czy interesuje nas dotarcie do klienta z całego kraju czy może interesują nas osoby z tego samego miasta, dzielnicy, a nawet ulicy. Ta druga metoda dotyczyć będzie przede wszystkim firm realizujących sprzedaż lub usługi w sposób stacjonarny (fryzjerzy, kosmetyczki, osiedlowe sklepy etc.).
Jak wykonać pozycjonowanie lokalne?
Celem tego typu działań jest znalezienie się na jak najwyższej pozycji na listach firm działających w naszym mieście. Po wpisaniu frazy „kosmetyczka”, użytkownik otrzymuje wykaz 3 salonów, dostęp do kolejnych otrzyma dopiero po wybraniu opcji „więcej miejsc”. Oczywiście do tego dochodzą również standardowe wyniki, przenoszące na strony internetowe firm lub różnego rodzaju katalogi.
O naszej pozycji decyduje bliskość położenia od potencjalnego klienta, ale również ranking strony, który poprawiamy za sprawą działań pozycjonerskich. Na samym początku powinniśmy zadbać o to, aby w ogóle znaleźć się na wspomnianych listach – informacje o lokalizacji podmiotów pozyskiwane są z Google Maps. Co zrobić, aby wyszukiwarka dowiedziała się, że istniejemy i gdzie działamy?
Konieczne jest stworzenie wizytówki Google Moja Firma. Zawiera ona wszystkie najważniejsze informacje dotyczące naszej działalność, a więc nazwę firmy, adres, kategorię działalności, numer telefonu oraz adres witryny internetowej. Wszystko to zostanie wyświetlone na karcie w wyszukiwarce Google.
Stworzenie wizytówki jest nie tylko obowiązkiem, jeśli chcemy znaleźć się w wynikach wyszukiwania, zapewnia również istotną przewagę nad innymi firmami, które nie zdecydowały się na taką obecność w sieci. Nasi potencjalni klienci mogą nie wiedzieć, że istniejemy – do momenty, gdy włączą przeglądarkę internetowa i w polu „szukaj” wpiszą odpowiednią frazę.
Oczywiście stworzenie wizytówki nie załatwia całej sprawy. Musimy również skupić się na realizacji odpowiedni działań pozycjonerskich. Te natomiast będą polegały między innymi na przygotowaniu zestawu słów kluczowych, które następnie zostaną umieszczone na naszej stronie internetowej lub na w serwisach branżowych, forach i portalach społecznościowych.
Frazy powinny wskazywać miasto, w którym działamy, miejscowość, ulicę, dzielnicę i wszystkie informacje odnoszące się do naszej lokalizacji. Pozwoli to na zwiększenie pozycji w ramach wyszukiwania lokalnego. Do przygotowania słów kluczowych, umieszczenia ich w metadanych i rozmaitych treściach, należy dołożyć również działania optymalizujące stronę. Mowa tu między innymi o szybkości jej działania, nawigacji, opisaniu obrazków etc. Wszystko to jest oceniane przez roboty Google.
Co ważne, na karcie Google, obok nazwy naszej firmy, lokalizacji wszystkich informacji dodatkowych, znajdzie się również ocena, którą wystawiają nasi klienci korzystający ze specjalnego modułu Google. Wszystko to sprawia, że warto dbać o ich zadowolenie, najlepiej poprzez wysoką jakość usług.
Czy warto zdecydować się na pozycjonowanie lokalne?
Jeśli prowadzimy sprzedaż stacjonarną lub świadczymy usługi, tego typu pozycjonowanie wydaje się jedynym słuszna drogą, by móc powalczyć o klientów szukających nas w sieci. W ten sposób uzyskamy znaczącą przewagę nad wieloma konkurentami.
Czy związane jest to z porzuceniem standardowego pozycjonowania globalnego? Niekoniecznie. Jeśli bowiem prowadzimy jednocześnie działalność online, skierowaną również do klientów z innych miast, warto realizować zarówno pozycjonowanie lokalne, jak i globalne. W ten sposób możemy liczyć na efekt podwójny.