Co wpływa na efektywność pozycjonowania?
Tak naprawdę nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, kiedy pojawią się pierwsze rezultaty pozycjonowania strony internetowej lub e-sklepu. Efektywność procesu uzależniona jest nie tylko od rodzaju powziętych działań, ale także od dodatkowych czynników, w tym m.in. od:
konkurencyjności fraz – im więcej podmiotów pozycjonuje swoje strony internetowe i e-sklepy w danej branży, tym dłużej trzeba czekać na pierwsze rezultaty przeprowadzonych zabiegów,
przeszłości strony internetowej/e-sklepu – jeżeli na witrynę nałożono filtr będący konsekwencją prowadzenia czynności niezgodnych z wytycznymi Google, wówczas czas uzyskania pierwszych efektów pozycjonowania znacząco się wydłuża,
technologii, w jakiej została stworzona witryna internetowa – im architektura strony jest czytelniejsza, a budowa kodu źródłowego przejrzystsza, tym łatwiej będzie nam wprowadzić niezbędne zmiany na stronie internetowej lub w e-sklepie, co przyspieszy pojawienie się pierwszych efektów. Biorąc pod uwagę technologię wykonania witryny internetowej, do wyboru mamy rozwiązania typu open source (np. WordPress, Drupal, Joomla) lub autorskie pomysły,
obecnej pozycji słów kluczowych.
Wynika z tego, że na pierwsze efekty pozycjonowania możemy czekać od kilku tygodni do nawet kilku miesięcy od wdrożenia stosownych działań. Wiele zależy także od doświadczenia agencji SEO lub zatrudnionego freelancera. Warto więc uważnie przyjrzeć się podmiotowi, któremu zamierzamy powierzyć proces pozycjonowania naszej strony internetowej lub e-sklepu. Dzięki temu unikniemy rozczarowań i nie poniesiemy dodatkowych kosztów.
Jeżeli zależy nam na długotrwałym rozwoju biznesu w sieci, bezpieczeństwie i stabilności, wybierajmy te podmioty, które cieszą się uznaniem na rynku, a nie oferują najniższe ceny. Dobra agencja SEO (lub freelancer) opracuje bowiem optymalną strategię działania, której efekty będą utrzymywać się na długo po tym, jak zrezygnujemy z pozycjonowania, np. z powodu cięcia kosztów.
Pozycjonowanie lokalne, ogólnopolskie i szerokie – kiedy efekty?
Jak przekonują statystyki, aż 97% Internautów szuka w sieci głównie firm i usług lokalnych. Nic więc dziwnego, że przedsiębiorcy chętnie wybierają działania z zakresu pozycjonowania lokalnego lub ogólnopolskiego. Jest to bowiem efektywniejsza, a przede wszystkim szybsza metoda osiągnięcia wysokiej pozycji w rankingu Google. Jak długo jednak musimy czekać na pierwsze efekty pozycjonowania lokalnego/ogólnopolskiego? Około 3 trzech miesięcy.
Na rezultaty pozycjonowania szerokiego trzeba czekać dłużej. Średnio od 3 do 6 miesięcy od rozpoczęcia działań SEO, przy czym wiele zależy od liczby fraz i stopnia ich trudności. Dlaczego tak długo to trwa? Pozycjonowanie szerokie jest bowiem nastawione na zwiększenie widoczności fraz niecieszących się dużą popularnością, co wymusza dobór szerokiego zakresu słów kluczowych, a przecież im większa liczba fraz, tym dłuższy czas oczekiwania na pierwsze rezultaty.
Co więcej, pozycjonowanie szerokie wymaga wdrożenia także innych działań, które zajmują sporo czasu. Chodzi m.in. o precyzyjną optymalizację strony internetowej lub e-sklepu oraz przygotowanie wartościowego contentu. Należy również stale analizować ruch pojawiający się w serwisie.
Gdy liczy się szybki efekt…
Na rynku funkcjonują agencje SEO i freelancerzy, którzy wabią przedsiębiorców wręcz natychmiastowymi efektami pozycjonowania. Na pierwsze rezultaty wdrożonych działań należy czekać góra tydzień. Jest to bardzo kusząca propozycja. Nieprawdaż? Zazwyczaj jednak jest to możliwe dzięki zastosowaniu nieuczciwych praktyk Black Hat SEO.
Sztuczne upychanie słów kluczowych, wysyłanie spamu, pozyskiwanie dużej ilości odnośników słabej jakości czy też korzystanie z zakazanych systemów wymiany linków (SLW) to tylko niektóre z działań, które dają spektakularne efekty – już w pierwszym tygodniu od ich wdrożenia możemy liczyć na wzrosty w rankingu wyszukiwania. Z uwagi jednak, na wysokie ryzyko nałożenia kary od Google w wyniku stosowania tych praktyk, ich rezultat może być odwrotny od zamierzonego.
Na skutek nałożenia filtru pozycja strony internetowej lub e-sklepu w wynikach wyszukiwania zostaje znacznie obniżona. Istnieje również ryzyko całkowitego usunięcia serwisu z rankingu Google. W każdym przypadku prowadzi to do utraty klientów i drastycznego spadku sprzedaży. Czy więc gra jest warta świeczki? Na to pytanie odpowiedzieć musimy sobie sami.