Blog
Pozycjonowanie White Hat SEO vs Black Hat SEO
Dobór metod pozycjonowania SEO jest niezwykle istotny, zwłaszcza gdy mamy do czynienia z dużą konkurencją w naszej branży. Podstawowy ich podział dotyczy tak zwanych technik Black Hat oraz White Hat.
Różnice dzielące czarne pozycjonowanie od białego można określić na podobnej zasadzie, co w przypadku działań PR-owych. Wyróżniamy bowiem biały oraz czarny PR. Obie metody stanowią więc zupełnie przeciwieństwo, choć w wielu przypadkach związane są z jednym celem, który chcemy osiągnąć. Wszystko to sprawia, że warto je pokrótce omówić, a także wskazać przykłady ich stosowania.
Czym jest White Hat SEO?
Tak zwane pozycjonowanie w białym kapeluszu dotyczy realizacji wszelkich metod, które są zgodne z wymaganiami stawianymi przez wyszukiwarki internetowe. Co ważne, skupiają się one nie tylko na kwestiach technicznych, ale również na wartościowej treści, która okaże się przydatna dla użytkowników serwisu.
Wszystko to sprawia, że na White SEO składa się przede wszystkim content marketing. Jak sama nazwa wskazuje, związany jest on z promowaniem strony, firmy, produktów czy usług przy użyciu odpowiednio sprecyzowanej treści, która jednak nie jest nastawiona na czystą reklamę. Wręcz przeciwnie. Firmy stosujące marketing treści powinny zainteresować odbiorców tematem, a także umożliwić im współtworzenie contentu. W ten sposób budują one swój prestiż i pozycję eksperta na rynku.
Content marketing najczęściej realizowany jest za sprawą tekstów, filmów i grafik publikowanych na firmowych blogach, serwisach tematycznych i portalach społecznościowych. Drugim istotnym członem White Hat SEO jest inbound marketing, który również odrzuca agresywne działania reklamowe, stawiając na interakcję i budowanie świadomości marki poprzez tworzenie stałych więzi z odbiorcami.
W wielu przypadkach inbounad marketing łączy się z content marketingiem, ponieważ jest realizowany poprzez rozmaite przekazy, dystrybuowane na wiele różnych sposobów. To jednak nie wszystko, ponieważ white SEO związane jest także z optymalizacją strony pod kątem występowania w jej treści słów kluczowych oraz szybkości jej działania, link-buildingiem czy chociażby przygotowaniem mobilnej wersji strony.
Mówiąc krótko, białe pozycjonowanie będzie obejmowało wszystkie legalne metody, które pozwolą zwiększyć pozycję strony w wynikach wyszukiwania.
Czym jest Black Hat SEO?
Skoro więc pozycjonowanie w czarnym kapeluszu jest przeciwieństwem białego, będzie ono wiązało się z realizacją działań wbrew zasadom i wytycznym stawianym przez wyszukiwarki. Bardzo często polega ono na czynnościach wręcz nielegalnych, nastawionych przede wszystkim na szybkie uzyskanie zamierzonego celu.
Spośród technik związanych z black SEO, wymienić możemy między innymi:
zdobywanie linków poprzez korzystanie z serwisów oferujących ich wymianę, farma linków – celem takich działań będzie oszukanie robotów wyszukiwarek, które zdecydowanie zawyżą nasz ranking. W ten sposób bardzo szybko możemy znaleźć się na pierwszych stronach wyszukiwania,
kopiowanie stron – tworzymy niejako klon istniejącego już serwisu, w ten sposób korzystając z jego potencjału,
przekierowywanie z jednej witryny na drugą – bardzo często powiązane z kopiowaniem serwisów,
cloaking – czyli stosowanie słów kluczowych, które nie są zgodne z treścią strony, ale cieszą się sporą popularnością wśród użytkowników sieci,
serwisy zapleczowe – ich tworzenie jest zgodne z zasadami wyszukiwarek, tego samego nie można jednak powiedzieć o praktyce tworzenia ogromnej liczby takich stron, które w żaden sposób nie są powiązane z witryną docelową. Ich zadanie polega na publikowaniu linków odsyłających, co oczywiście wpływa na rating,
chowanie słów kluczowych i linków – są one umieszczane na stronie, a następnie ukrywane przed użytkownikami (np. poprzez wtapianie w tło strony). Najczęściej są to słowa niezwiązane z serwisem, ale wyróżniające się sporą wartością w ramach pozycjonowania.
White Hat SEO czy Black Hat SEO?
Dlaczego firmy decydują się na Black SEO? Ponieważ gwarantuje uzyskanie szybkich, czasem wręcz natychmiastowych efektów, polegających na znacznej poprawie pozycji danej strony na listach wyszukiwania
Pamiętać należy jednak o tym, że podobne praktyki są bardzo surowo karane przez roboty wyszukiwarek, zwłaszcza Google. Może być to związane między innymi z obniżeniem ratingu strony, a w skrajnych wypadkach nawet usunięciem jej z indeksu. Co więcej, działania związane z Black Hat SEO bardzo trudno jest ukryć, dlatego prędzej czy później zostaniemy ukarani.
Wszystko to sprawia, że strony rzadko decydują się obecnie na praktyki niedozwolone. Pozycjonowanie w białym kapeluszu jest w pełni bezpieczne, choć trzeba przyznać, że wymaga działań o charakterze długofalowym. Nic z dnia na dzień się nie stanie, jeśli jednak będziemy regularni, a do tego skupimy się na promocji treści, możemy być pewni, że w końcu uda nam się osiągnąć zamierzony cel.