Blog

11/05/2018 - 11:05

10 błędów przy pozycjonowaniu strony internetowej

Jakie błędy popełniane są przy pozycjonowaniu stron www

Proces pozycjonowania witryny, niezależnie od tego, czy mówimy o stronie firmowej, sprzedażowej czy jakiejkolwiek innej, jest długotrwały i wymaga zwrócenia uwagi na wiele palących kwestii. Sprawia to, że osoby niedoświadczone często popełniają błędy, wpływające na pogorszenie wyników.

Efektem tego może być wolniej rosnąca pozycja w wynikach wyszukiwania, niski wskaźnik konwersji czy też zła ocena serwisu przez roboty Google lub jego całkowite wykluczenie. Ostatnia sytuacja jest oczywiście najbardziej drastyczna i dotyczy przeważnie osób, które świadomie łamią zasady ustanowione przez wyszukiwarki.

Większość błędów popełniamy jednak nieświadomie – wynikają one z braku wiedzy lub wyboru niewłaściwej strategii SEO pozycjonerskiej. Poniżej wskazujemy na 10 najczęściej popełnianych błędów przy pozycjonowaniu strony internetowej, a także sposoby na to, jak do nich nie dopuścić.

  1. Nadmierne używanie słów kluczowych w tekstach

Jak wiadomo, frazy, pod które pozycjonujemy stronę, są najważniejsze. Powinny znaleźć się między innymi w meta tagach, opisach produktów i wszelkich publikowanych tekstach (zarówno na, jak i poza witryną). Problemem często jest jednak używanie ich w nadmiernych ilościach i „upychanie” w krótkich tekstach. Wszystko to sprawia, że treść jest mało czytelna, co wpływa na jej odbiór przez czytelników.

Co ważne, nadmierne używanie słów kluczowych jest również źle oceniane przez roboty Google. Wszystko to sprawia, że należy wstawiać je z umiarem, najlepiej w kilku zdaniowych odstępach.

  1. Niewłaściwe wykorzystanie meta tagów

Dzięki nim algorytmy Google mogą łatwiej zaznajomić się z tym, czego dotyczy dana strona lub podstrona. Jeśli wiec ich nie opiszemy, skazujemy się na niższy ranking. Błędem jest również opisywanie wszystkich meta tagów w ten sam sposób (dotyczy to przeważnie tagu title). Najlepiej, aby te parametry zostały opisane z użyciem słów kluczowych.

  1. Złe formatowanie tekstów

Pisanie ciurkiem odbije się zarówno na ocenie czytelników, jak i indeksacji, dlatego warto w każdym tekście używać nagłówków (<h1>, <h2> etc.), pogrubień, wypunktowań, podkreśleń i wszystkich innych zabiegów, które sprawią, że treść stanie się czytelna. Przy okazji pomożemy robotom Google lepiej ocenić konkretne podstrony.

  1. Kopiowanie treści

Z perspektywy pozycjonowania i pracy algorytmów indeksujących, nie ma nic gorszego niż duplikowanie treści na kilku podstronach. Roboty wychwycą to natychmiast, co oczywiście wpłynie negatywnie na ranking strony. W skrajnych przypadkach może ona zostać wyłączona z indeksacji, ponieważ zostanie uznana jako duplikat. Zawsze warto zainteresować się ofertą pisania treści SEO lub copywritingu.

Poza kopiowaniem treści, na pozycję naszej strony w wyszukiwarce źle wpływa również brak tekstu na pozycjonowanych podstronach. Każda powinna dysponować własną, unikalną treścią.

  1. Słaba optymalizacja witryny

Przechodzimy do kolejnej sprawy, która wpływa na ocenę zarówno użytkowników serwisu, jak i robotów Google. Nasza strona powinna być nie tylko interesująca pod względem treści, ale również sprawna technicznie. Wpływ na jej ocenę ma między innymi długość ładowania się podstron, ogólna szybkość działania czy też sprawna nawigacja. Na to wszystko należy zwrócić uwagę. Warto podkreślić, że wpływ na spowolnienie funkcjonowania strony mają często zbyt duże, nieskompresowane grafiki.

  1. Martwe linki

Mowa o odnośnikach, które wygasły lub są zepsute, przez co prowadzą donikąd. Jak się okazuje, mają one bardzo negatywny wpływ na pozycję naszej strony, dlatego też warto je aktualizować lub usuwać. Dotyczy to zarówno linków publikowanych na stronie docelowej, jak na zewnętrznych stronach, forach lub portalach, odnoszących się do naszej witryny.

Problemem są także tak zwane „nieprzyjazne linki”, a więc odnośniki zbyt długie, źle opisane i nieposiadające słów kluczowych. Zobacz jak pozyskiwać linki do swojej witryny.

  1. Nieopisane i niezoptymalizowane grafiki

Jak już wspominaliśmy, zbyt duże i nieskompresowane pliki graficzne mogą znacznie spowolnić prędkość ładowania strony, dlatego warto zwrócić uwagę na ich ciężar. Kolejnym popełnianym błędem jest nieuzupełnianie atrybutu „alt”, który odpowiada za opis zdjęcia. Jeśli będzie pusty, roboty nie dowiedzą się, co grafika przedstawia, przez co nie znajdzie się ona w sekcji Google Grafika – stamtąd również możemy liczyć na wyświetlenia naszej strony docelowej.

  1. Brak sitemapy

Mowa o mapach strony, które znacznie ułatwiają jej indeksację. ich przygotowanie powinno być dla nas obowiązkiem. Powinniśmy także sprawdzać, czy są one aktualne.

  1. Zaniechanie mobilnej wersji strony

Jak wiadomo, urządzenia mobilne mają dzisiaj kluczowe znaczenie dla rynku. Dlatego też strony, które nie są responsywne, nie przejdą testów mobilności Google, co zaś wpłynie na pogorszenie ich pozycji w wynikach wyszukiwania. Jeśli nasza strona często jest odwiedzana z urządzeń mobilnych, powinniśmy pomyśleć o takim jej przystosowaniu, aby okazała się przyjazna dla małych ekranów.

  1. Nieodpowiednio dobrane słowa kluczowe

Keywords Research, a więc analiza słów kluczowych, jest najważniejszym zadaniem, które trzeba wykonać przed uruchomieniem kampanii pozycjonerskiej. Musimy dobrać frazy, które będą używane w wyszukiwarkach przez naszych potencjalnych czytelników bądź klientów. Analiza powinna obejmować również konkurencję i nasze szanse uzyskania wysokich pozycji dla danych fraz.