Blog
Najczęstsze błędy w SEO i pozycjonowaniu
Pozycjonowanie oraz optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych (SEO) to efektywne sposoby zwiększenia ruchu na stronie internetowej, o ile są wolne od błędów. Nawet najdrobniejsza pomyłka może okazać się brzemienna w skutkach. By nie zaszkodzić pozycji witryny w wyszukiwarce internetowej, warto więc wystrzegać się uchybień. Które błędy w SEO i pozycjonowaniu popełniane są najczęściej?
Jakich błędów należy się wystrzegać?
Z uwagi na fakt, że szczegóły algorytmu wyszukiwarki internetowej i wszystkich czynników wpływających na pozycję strony internetowej w rankingu wyszukiwania nie są do końca znane, trudno uniknąć błędów, zwłaszcza jeśli nie mamy doświadczenia w branży, a chcąc ograniczyć koszty prowadzenia biznesu w sieci, na własną rękę zajmujemy się SEO i pozycjonowaniem.
Dla niedoświadczonych pozycjonerów kłopotliwe wydają się również częste zmiany w algorytmie wyszukiwarki internetowej. Wymuszają one bowiem natychmiastowe reakcje. Nawet niewielka zwłoka może skutkować obniżeniem pozycji w rankingu wyszukiwania. Dlatego tak istotne jest zadbanie o podstawy i unikanie pomyłek. Jakie błędy w SEO i pozycjonowaniu pojawiają się najczęściej?
Marnowanie potencjału meta-tagów
Zupełny brak meta-tagów, niewłaściwie dobrane słowa kluczowe w meta-tagach lub jednakowe meta-tagi dla wszystkich podstron serwisu to najczęściej występujące błędy związane z SEO i pozycjonowaniem, które sprawiają, że potencjał meta-tagów nie jest wykorzystywany. Na szczęście szybko jesteśmy w stanie to naprawić. Wystarczy zadbać o unikalny tytuł strony (title) oraz prawidłowe zredagowanie descriptions dla każdej podstrony serwisu, co zachęci do wejścia na stronę.
Przeoptymalizowanie strony internetowej
Wbrew pozorom zdarza się dosyć często i obejmuje cały katalog błędów – począwszy od niewłaściwie dobranych tytułów i meta-description, poprzez sztuczny rygor w stosowaniu i liczbie nagłówków h2, h3, h4, a zakończywszy na upychaniu słów kluczowych w tekście w sposób nienaturalny oraz unikaniu deklinacji rzeczowników oraz koniugacji czasowników, które pojawiają się w słowach kluczowych.
By uniknąć przeoptymalizowania strony internetowej, wszelkie pojawiające się na niej treści należy tworzyć, mając na uwadze potrzeby użytkowników, a nie robotów wyszukiwarki internetowej. W ten sposób nasza witryna będzie przyjazna czytelnikowi, co zachęci go do pozostania na niej.
Duplikacja treści na stronie WWW
Chociaż o tym, jak istotne jest publikowanie w serwisie oryginalnych treści, powiedziano już wiele, duplikacja contentu wciąż stanowi jeden z notorycznie popełnianych błędów w SEO i pozycjonowaniu, zwłaszcza w odniesieniu do sklepów internetowych, gdzie często wykorzystuje się opisy produktów występujące w wielu różnych miejscach w sieci.
Takie działanie szkodzi witrynie, obniżając jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Zanim więc zdecydujemy się na publikację jakiejkolwiek treści na naszej stronie www, warto ją sprawdzić pod kątem oryginalności. W Internecie znajdziemy zarówno bezpłatne, jak i płatne narzędzia służące temu celowi.
Równie często występującym błędem jest powielanie tych samych treści w obrębie jednej witryny. Przyczyny bywają różne, np. trudność w stworzeniu unikalnych treści w związku z bardzo dużym podobieństwem produktów znajdujących się w ofercie. By uniknąć tego błędu, warto zastosować rel cannonical, a dla bardzo podobnych towarów stworzyć jedną stronę.
Brak mobilnej wersji strony internetowej
Coraz więcej osób korzysta z Internetu za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Jeżeli więc nasza strona nie będzie miała mobilnej wersji lub nie zagwarantujemy jej responsywności, użytkownicy mobilni będą mieli trudności z korzystaniem z niej. Przełoży się to na spadek jej pozycji w wynikach wyszukiwania – także przez wzgląd na to, że wyszukiwarka Google bardziej promuje te witryny internetowe, które są dostosowane do potrzeb Internautów korzystających z urządzeń mobilnych.
Niewłaściwe linkowanie wewnętrzne
Jest szczególnie istotne w przypadku rozbudowanych serwisów. By podstrony znajdujące się głęboko w strukturze witryny nie miały problemów z indeksacją, należy wspomóc się odpowiednim linkowaniem wewnętrznym. Najlepiej sprawdza się linkowanie pomiędzy podobnymi produktami i artykułami przy użyciu tekstowych anchorów w formie słów kluczowych.
Rezygnacja z użycia GA i GSC
Google Analytics oraz Google Search Console (Google Webmaster Tools) to podstawowe narzędzia analityczne pozwalające nam na ocenę efektów pozycjonowania i SEO. Bez nich analiza opłacalności poszczególnych kanałów i działań promocyjnych będzie trudna do wykonania. Co więcej, GSC może nam posłużyć do wykrywania różnorodnych błędów na stronie internetowej, a także umożliwia skorzystanie ze wskazówek, jak zwiększyć pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Rezygnacja z użycia GA i GSC to strzał w kolano.