Blog
Ile kosztuje pozycjonowanie stron za granicą?
Pozycjonowanie stron internetowych i e-sklepów tak naprawdę nie zna granic. Podejmując odpowiednie działania z zakresu marketingu internetowego, możemy z powodzeniem wejść na zagraniczne rynki. Ile jednak kosztuje SEO za granicą?
Co kraj, to obyczaj
Obejmujące szereg zróżnicowanych działań pozycjonowanie strony internetowej lub e-sklepu powinno towarzyszyć każdej firmie, która zamierza podbić zagraniczne rynki. Pozwala ono bowiem skutecznie budować wizerunek przedsiębiorstwa w sieci i pozyskiwać nowych klientów. Nic więc dziwnego, że na pozycjonowanie za granicą decyduje się coraz więcej rodzimych zakładów, które dynamicznie się rozwijają. Jak jednak to wygląda, a przede wszystkim – ile kosztuje SEO?
Wszystko zależy od kraju, w którym chcemy prowadzić działania. W jednym większą wagę przykłada się do linków z lokalnych źródeł, w innym efektywniejsza jest optymalizacja na stronie. Każde państwo rządzi się swoimi prawami. By więc odnieść sukces na zagranicznym rynku, trzeba dobrze poznać obowiązującą tam specyfikę pozycjonowania. Jak to wygląda w poszczególnych krajach?
Brytyjczycy korzystają z Internetu przede wszystkim za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Z tego względu ważne jest, by strona internetowa była responsywna. Warto więc zadbać o to w pierwszej kolejności, jeśli chcemy zdobyć uznanie mieszkańców Wielkiej Brytanii. Co więcej, z uwagi na fakt, że rynek brytyjski jest o wiele bardziej konkurencyjny od polskiego, musimy liczyć się z wyższymi kosztami pozycjonowania – średnio 800-1000 funtów miesięcznie za pozycjonowanie średniej strony internetowej.
Niemcy z kolei traktują stronę internetową jak wizytówkę produktu. Warto więc ją pieczołowicie przygotować, by zachęcić użytkownika do zakupu. Popularna jest również praktyka wymiany linków między serwisami podejmującymi podobną tematykę. Podobnie jak w Wielkiej Brytanii, tak i w Niemczech za pozycjonowanie trzeba płacić więcej niż w Polsce – średnio 800-1000 euro miesięcznie za działania na rzecz średniej strony internetowej.
Austria i Szwajcaria
Pozycjonując stronę internetową w Niemczech, również inne rynki niemieckojęzyczne – austriacki i szwajcarski – mogą stać naszymi celami. Na uwadze trzeba mieć jednak drobne niuanse językowe. Te jednak najczęściej dotyczą słownictwa prawniczego, biznesowego i technicznego. Koszty pozycjonowania zaś kształtują się podobnie jak w Niemczech.
W przypadku pozycjonowania serwisu we Francji istotną kwestią jest odpowiedni dobór słów kluczowych. Należy bowiem pamiętać, że w zależności od regionu, z którego pochodzą użytkownicy, frazy oznaczające to samo mogą się od siebie różnić. Ważną rolę odgrywa również baza linków. Warto więc zadbać o uzyskanie jak największej liczby wysokiej jakości odniesień do serwisu. Podobnie jak w przypadku poprzednich krajów, również i we Francji usługi pozycjonowania są droższe niż w Polsce, a ich ceny kształtują się podobnie do tych, jakie obserwujemy na niemieckim rynku.
Hiszpanie masowo korzystają z mediów społecznościowych, o czym nie możemy zapomnieć, pozycjonując stronę internetową lub e-sklep w Hiszpanii. Istotne jest również prawidłowe określenie grupy docelowej, a także zbudowanie silnej bazy linków, np. w oparciu o katalogi takie jak linkadoo.es, gdzie można pozyskać lokalne źródła odnośników. Z uwagi na to, że hiszpański Internet cechuje się pewnym nasyceniem, również i w przypadku Hiszpanii pozycjonowanie jest droższe niż w Polsce. Za podstawowy pakiet działań na rzecz średniego serwisu należy zapłacić około 1000 euro.
Czesi to trzeci co do wielkości odbiorcy produktów wytwarzanych w Polsce. Nie dziwi więc fakt, że coraz więcej polskich producentów jest zainteresowanych pozycjonowaniem stron internetowych i e-sklepów w Czechach czy na Słowacji. Z uwagi na bliskość geograficzną i językową nie musimy ponosić aż tak dużych kosztów związanych z SEO jak w przypadku Niemiec, Wielkiej Brytanii czy Francji. Niemniej bez dobrych copywriterów i pozycjonerów się nie obejdzie, zwłaszcza że w Czechach dużą popularnością cieszy się nie tylko Google.cz, ale i inna wyszukiwarka – seznam.cz.
Warto pamiętać, że koszt pozycjonowania strony internetowej lub e-sklepu za granicą jest wypadkową wielu czynników. Pod uwagę bierze się m.in. aktualną pozycję serwisu, historię domeny, jej wyszukiwalność czy też konkurencyjność branży. Z tego względu dominuje podejście indywidualne, uwzględniające specyfikę danego projektu, a koszt pozycjonowania jest najczęściej obliczany dla każdej frazy osobno.