Blog

08/22/2018 - 12:12

Pozycjonowanie dla aptek i produktów farmaceutycznych

SEO i pozycjonowanie dla aptek, firm i produktów farmaceutycznych

Wiele mówi się dziś o zabiegach pozycjonowania stron i oczywiście słusznie. Nie da się bowiem ukryć, że bez walki o pozycję swoich witryn trudno jest wybić się przed szereg konkurencji, a nawet utrzymać się w szeregu tuż za nią. Firmy, które nie stawiają na pozycjonowanie stron, są niemal z miejsca skazane na porażkę i dotyczy to tak branż działających na polu ogólnopolskim, jak i firm o zasięgu terytorialnym. Do tych drugich zaliczyć można apteki. Jak jest z pozycjonowaniem aptek i produktów farmaceutycznych? Jak się okazuje, nie wszystkie działania są tu w pełni legalne, co wynika z restrykcji dotyczących promowania tego typu działalności.

Zakaz promocji dla lekarzy i aptek

Są branże i zawody, w których promowanie objęte jest restrykcjami. Do takich zawodów należy lekarz. Pacjent przy wyborze lekarza nie powinien bowiem kierować się spotem reklamowym, billboardem czy reklamą w innej formie, ale jego kompetencjami, doświadczeniem i poziomem kwalifikacji. To samo tyczy się też aptek. Te nie mogą promować się w sposób, aby zachęcać klientów do zakupu oferowanych przez nie środków farmaceutycznych. Odwołać się tu warto do zabraniającej tego podstawy prawnej.

Wiele na ten temat mówi artykuł 14 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 o działalności leczniczej. Dowiedzieć się z niego można, że podmioty prowadzące działalność leczniczą mogą przekazywać informacje o prowadzonej praktyce lekarskiej, ale nie mogą one mieć charakteru reklamy. Lekarzy dotyczy także Kodeks Etyki Lekarskiej, w którym również jest wzmianka o zakazie reklamy. Zgodnie z art. 63 lekarze mogą tworzyć opinię zawodową, ale wyłącznie w oparciu o wyniki pracy. Reklama jest natomiast zabroniona. Poza tym lekarze nie powinni udostępniać swojego wizerunku do celów komercyjnych, co wyjaśnia, że większość spotów telewizyjnych, w których występują lekarze, nie zawiera w sobie prawdziwych specjalistów, ale osoby zmyślone i podstawione na czas reklamy.

Prawo reguluje również zakaz promocji aptek. W tym przypadku podstawą prawną jest art. 94a w Ustawie z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne. Ustawodawca wprowadza tu całkowity zakaz reklamy aptek i wszelkich punktów aptecznych z założeniem, że za reklamę nie są uznawane informacje o lokalizacji takich punktów i godzinach ich otwarcia.

Jak promować apteki i produkty farmaceutyczne?

Mimo że prawo zabrania reklamowania się aptekom, nie oznacza to, że takie podmioty nie mogą promować swojej działalności w sieci. Nie wszystkie działania są bowiem uznawane za reklamę. Na pewno nie można do nich zaliczyć pozycjonowania, co jest w pełni legalne i zgodne z prawem.

Jak wygląda pozycjonowanie aptek?

Przy promowaniu aptek, produktów farmaceutycznych i lekarzy spełnione muszą zostać określone w prawie warunki. Dlatego zająć się tym muszą specjaliści, którzy między innymi zwrócą wagę na charakter znajdujących się w serwisie treści. Na poczet budowania pozycji strony, możliwa jest bowiem publikacja jedynie tych artykułów, które są uznawane za informacyjne lub eksperckie i w żaden sposób nie nakłaniają klienta do skorzystania z zakupu środka farmaceutycznego w określonej aptece.

Działania reklamowe w zakresie promowania aptek czy produktów farmaceutycznych są więc szczególne. Nie tylko z tego powodu, że treści stricte reklamowe są tu zabronione. Poza tym prawo zabrania też zamieszczania własnych opisów leków, a w związku z tym w aptekach internetowych muszą znajdować się informacje pochodzące z ulotek dołączanych do nich przez producentów. Jest to o tyle istotne i jednocześnie niebezpieczne, że naraża apteki na duplikację treści.

Dlatego tak ważną rolę odgrywają tutaj artykuły eksperckie, które zawierają w sobie porady na temat szeroko pojętego zdrowia czy urody. Przy ich tworzeniu należy jednak wykazać się nie tylko dużą wiedzą, ukazując wiarygodne informacje, ale też doświadczeniem, aby materiały nie miały charakteru reklamowego i nie zachęcały do zakupu produktów farmaceutycznych. Linia pomiędzy reklamowaniem środka farmaceutycznego a ukazaniem go w sposób, w który prawo tego nie zabrania, jest jednak cienka. Legalne jest na przykład ukazanie takich leków, jako produktów pomagających w danej przypadłości.

Lokalne SEO w branży medycznej

Pozycjonować można również apteki stacjonarne. W takiej sytuacji zabieg pozycjonowania lokalnego poza frazami ogólnymi musi odnosić się też do miasta czy nawet dzielnicy, gdzie znajduje się dana apteka. Również i w tym przypadku pozycjonowanie można uskutecznić poprzez treści informacyjne, nasycone odpowiednio dobranymi słowami kluczowymi. Aby "pracować" na pozycję strony w wynikach wyszukiwarki Google, treści nie muszą być bowiem stricte reklamowe.

Pozycjonowanie dla specjalistów

W związku z tym, że pozycjonowanie aptek i produktów farmaceutycznych jest zabiegiem skomplikowanym i trudnym ze względu na restrykcje prawne, wielu lekarzy czy właścicieli aptek osobiście sobie z tym zadaniem nie poradzi. Skoro treści muszą być mocne merytorycznie, a przy tym bogate w słowa kluczowe i pozbawione reklamy, ich stworzeniem zająć się powinni doświadczeni copywriterzy, którzy z zakresu medycyny mają odpowiednią wiedzę lub współpracują z lekarzami. Zakaz reklamy nie zostanie wówczas złamany, a strony aptek w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google będą piąć się w górę.

Pozycjonowanie aptek internetowych i stacjonarnych wykonujemy również w POGOTOWIU SEO. Świadczeniem usług w tym zakresie zajmujemy się od kilkunastu lat, na czoło wyników wyszukiwania windując wiele podmiotów medycznych. Niewątpliwie naszym ogromnym atutem jest duże doświadczenie. Same usługi pozycjonowania realizujemy od roku 2002, pomagając klientom w uzyskaniu jak najwyższej pozycji ich strony w wynikach Google.

Ponadto nasze działania są etyczne i legalne. Nigdy nie narażamy stron naszych Klientów, a witryny pozycjonujemy zgodnie z zasadami narzuconymi przez Google. Wzrost pozycji strony w wynikach wyszukiwania jest stopniowy, a witryny na dobrych pozycjach utrzymują się jeszcze przez długi czas od momentu zakończenia takiego zabiegu, choć dla uzyskania najlepszych wyników, zalecamy kontynuowanie współpracy w zakresie pozycjonowania.