Pozycjonowanie sklepu internetowego – jak robić to skutecznie?
Rosnąca liczba użytkowników Internetu i osób robiących zakupy online sprawia, że z roku na rok powstaje coraz więcej e-sklepów. Konkurencja jest zatem ogromna. Aby wyróżnić się na tle innych podmiotów, trzeba zadbać nie tylko o jakość sprzedawanych produktów i ich atrakcyjność cenową, ale również o widoczność w sieci.
Im wyższe miejsce w wynikach wyszukiwania będzie zajmował sklep internetowy, tym na większą liczbę odsłon możemy liczyć. Większy ruch to z kolei wyższe prawdopodobieństwo tego, że któryś z odbiorców skorzysta z prezentowanej oferty. Płynie z tego wniosek, że jednym z celów, jakie powinny przyświecać przedsiębiorcy prowadzącemu e-sklep, jest zajęcie jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania, co osiągnąć można właśnie poprzez pozycjonowanie sklepu. Jakie działania warto wdrożyć, by robić to dobrze i skutecznie?
1 Zadbaj o bezpieczeństwo klientów
Polskie prawo nakłada na każdego sprzedawcę internetowego obowiązek zabezpieczenia wrażliwych danych. Nie precyzuje jednak dokładnie sposobu, w jaki należy to zrobić. Z pomocą przychodzi certyfikat SSL.
Jego wdrożenie sprawia, że wszelkie dane transmitowane pomiędzy komputerem klienta a serwerem, na którym znajduje się sklep internetowy, są zaszyfrowane. Jeżeli serwis nie ma certyfikatu SSL, informacje przesyłane są w formie otwartego tekstu, co ułatwia ich modyfikację lub przejęcie.
E-sklep, który zabezpiecza wrażliwe dane za pomocą certyfikatu SSL, budzi zaufanie nie tylko klientów, ale i wyszukiwarki. Przekłada się to na jego wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Jeżeli więc chcemy zwiększyć widoczność sklepu internetowego, zadbajmy o wdrożenie stosownej ochrony. Dodatkowo Google oznacza strony internetowe jako „niezabezpieczone”, jeśli nie mają certyfikatu SSL. Wpływa to na zmniejszenie ruchu w e-sklepie i może skutkować utratą potencjalnych klientów. W obawie przed kradzieżą danych udadzą się oni bowiem do konkurencji.
2 Dostosuj e-sklep do użytkowników mobilnych
Coraz więcej osób robi zakupy w Internecie za pomocą urządzeń mobilnych. Jeśli więc zależy nam na rozszerzeniu grupy odbiorców, warto zadbać o responsywność e-sklepu, czyli mówiąc inaczej, jego dostosowanie do urządzeń mobilnych. To spore udogodnienie dla klientów, którzy za pomocą smartfonów nie tylko finalizują transakcję, ale i przeglądają ofertę sklepu internetowego czy też sprawdzają opinie na temat dostępnych produktów.
Co ważne, bez przystosowania e-sklepu do urządzeń mobilnych nie ma mowy o osiągnięciu wysokich wyników w wyszukiwarce. Ma to bowiem dużą wartość dla Google. Jeżeli zatem chcemy skutecznie pozycjonować serwis, zadbajmy o jego responsywność.
3 Odpowiednio dobierz słowa kluczowe
To podstawa efektywnych działań pozycjonerskich. W pierwszej kolejności należy zidentyfikować, które słowa kluczowe ściągną konwertujący ruch do sklepu internetowego. Uwzględnić warto nie tylko jedno- lub dwuwyrazowe frazy ogólne, ale i frazy kilkuwyrazowe, tzw. longtail. Przy doborze słów kluczowych i ich bieżącym monitorowaniu pomocne będzie narzędzie Google Search Console.
4 Właściwie zdefiniuj tytuły, nagłówki H1 i meta description
Dbałość o powyższe elementy jest niezwykle istotną kwestią, jeżeli chcemy zwiększyć widoczność e-sklepu w sieci. By serwis zajmował jak najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwania, każda jego podstrona powinna charakteryzować się unikalnym tytułem, nagłówkiem H1 oraz meta description. Zwiększa to bowiem organiczny ruch z wyszukiwarki, który jest najbardziej cennym typem ruchu.
Ważne jest także odpowiednie nasycenie meta description słowami kluczowymi. Co więcej, wybrane frazy powinny być rozmieszczone w sposób naturalny. Wówczas unikniemy negatywnego zjawiska keyword stuffing. Sztuczne upychanie słów kluczowych jest niezgodne z wytycznymi wyszukiwarki i może zakończyć się nawet nałożeniem przez Google kary na serwis.
5 Zadbaj o ciekawe opisy produktów
Importowanie opisów produktów ze stron producentów nie tylko nie zachęca klientów do dokonywania zakupów w e-sklepie, ale i może prowadzić do powstawania negatywnego zjawiska, jakim jest duplicate content. Skutkiem tego jest obniżenie rankingu powielonych podstron o niskiej jakości przez algorytm Panda.
Z powyższego wynika, że warto zadbać o unikalność opisów produktów. Pozwalają one bowiem zwiększyć widoczność sklepu internetowego w sieci, zwłaszcza jeśli odpowiednio nasycimy publikowaną treść słowami kluczowymi.