Blog

07/29/2018 - 17:29

Optymalizacja strony firmowej - od czego zacząć?

Jak zoptymalizować stronę internetową WWW - firmową.

Technik promowania własnej witryny www jest wiele. Zanim jednak się nimi zajmiemy, musimy pamiętać o podstawach, które są decydujące dla pozycji strony w wyszukiwarkach internetowych. Dotyczą one kwestii związanych z optymalizacją.

Nie bez powodu uznawana jest ona za najważniejszy czynnik wpływający na widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Dotyczy bowiem zarówno technicznego aspektu jej budowy, jak i treści oraz sposobów jej prezentowania. Właściwie wykonana optymalizacja strony dla wyszukiwarek internetowych to duża część sukcesu w branży SEO.

Droga do osiągnięcia ostatecznego celu, a więc uzyskania wysokich pozycji w Google, jest jednak bardzo długa i kręta. Wymaga od nas podjęcia wielu kroków, jednak my zaczniemy od absolutnych podstaw, wskazując na to, co należy wykonać najpierw.

Meta tagi – jak je zoptymalizować?

Choć wiele osób zapewne pomyślało, że zaczniemy do treści, postanowiliśmy najpierw zająć się kwestią, która bardzo często jest pomijana przez właścicieli witryn www. Meta tagi to bowiem treści, które stanowią podstawę rankingową stron i podstron. Zawierają również opisy, które są widoczne w wynikach wyszukiwania Google.

Szczególną uwagę należy zwrócić na dwa meta tagi:

  • Title – mowa o tytule strony lub podstrony, który nie powinien zawierać więcej niż 70 znaków. W przeciwnym wypadku zostanie ucięty na liście wyników.

  • Description – a więc opis strony lub podstrony, wyświetlany pod tytułem. Powinien zawierać krótkie (około 160 znaków) i zwięzłe podsumowanie treści, jakie znajdziemy po wejściu w link.

Zarówno w tytule, jak i w opisie powinny znaleźć się przygotowane wcześniej frazy kluczowe. Nie należy używać ich jednak zbyt dużo, gdyż treści te mogą zostać uznane przez algorytmy za spamerskie. Często powtarzanym błędem jest również kopiowanie jednego opisu w wielu podstronach, co również wpływa na obniżenie pozycji naszej strony.

Mapa strony

Mowa o pliku sitemap.xml, która ułatwia algorytmom zindeksowanie strony i wszystkich podstron. W pliku powinien znaleźć się adres URL, priorytet strony (najwyższy będzie miała strona główna), a także częstotliwość dokonywania zmian na stronie.

Tego typu informacje przyspieszą i usprawnią indeksowanie witryny, co oczywiście wpłynie na jej pozycję w wyszukiwarkach. Jeśli nie czujecie się na siłach, by taki plik stworzyć, możecie skorzystać ze specjalnych generatorów map, które są dostępne w Internecie.

Optymalizacja adresów URL

Kwestia ta sprawia sporo trudności, w efekcie czego dostępne adresy są nieczytelne, co skutecznie utrudnia użytkownikom poruszanie się po stronie.

Jeżeli chcemy, aby odwiedzające nas osoby wiedziały, w co klikają, powinniśmy zadbać o to, aby treść linku wskazywała miejsce (artykuł, podstronę, kategorię etc.), do którego przenosi. Oczywiście musimy pamiętać także o robotach wyszukiwarek – premiują one adresy stosunkowo krótkie (do 100 znaków) oraz pozbawione znaków specjalnych i polskich.

Linkowanie wewnętrzne

Koniecznie musimy zadbać o to, aby dostęp do wszystkich działów strony był łatwy i szybki. Wymaga to powiązania podstron linkami, które występują między innymi w postaci rozwijanego menu.

Należy pamiętać, że podstrony, do których nie prowadzi żaden link wewnętrzny, są niewidoczne dla algorytmów wyszukiwarki, dlatego nie zostaną one zindeksowane.

Istotna grafika

Przechodzimy do kolejnego elementu, który często jest traktowany po macoszemu. Wszelkie pliki graficzne nie tylko poprawiają wizualną atrakcyjność strony, ale również wpływają na jej ocenę wystawianą przez algorytmy.

Co jednak ważne, każda grafika powinna zostać w odpowiedni sposób zoptymalizowana. Muszą zostać skompresowane, tak aby nie wpływały negatywnie na szybkość ładowania strony (ten aspekt również jest analizowany przez roboty wyszukiwarek), a także opisane. Mowa tutaj o opisach alternatywnych, które pozwalają algorytmom wywnioskować, co przedstawia dana grafika.

Optymalizacja treści

Przechodzimy do sprawy najważniejszej, a więc do publikowanych tekstów na stronie. Na wstępie należy podkreślić, jak ważna jest unikalność wszelkich treści. Powielanie ich z innych stron, nawet w okrojonej formie, sprawi, że roboty wyszukiwarek uznają ją za bezwartościową, co będzie katastrofą pod względem SEO.

Każda podstrona powinna posiadać opis, który w sposób zwięzły opisuje jej zawartość. Jeżeli chodzi o wszelkie artykuły i inne formy, warto zadbać o ich odpowiednie formatowanie. Dzielmy tekst na akapity, korzystajmy ze śródtytułów, pogrubień i wypunktować – wszystko to wpływa na ocenę strony. Algorytmy wyszukiwarek premiują strony z rozbudowaną treścią, jednak pamiętać musimy również o naszych czytelnikach, którzy niekoniecznie będą chcieli przebijać się przez ogromne ściany tekstu.

Osobną kwestią są również nagłówki. Należy kierować się ich hierarchią – tytuł tekstu wstawiamy w nagłówek H1, śródtytuły w H2, a fragmenty wchodzące w ich skład w nagłówek H3. W ten sposób możemy podzielić tekst aż do nagłówka H6. Oczywiście o jakości tekstu decydują również słowa kluczowe, które należy wstawiać nie tylko w tekstach, ale również we wspomnianych meta tagach. Więcej na ten temat przeczytać można w artykule pt. „Jak pisać teksty i treści SEO”.

Optymalizacja strony firmowej to bardzo ważne zagadnienie, obok którego nie możemy przejść obojętnie. Wpływa bowiem na pozycję witryny w wyszukiwarkach internetowych, a to ma kluczowe znaczenie dla jej popularności wśród internautów.