Blog
Optymalizacja strony i sklepu WWW - dlaczego jest taka ważna?
Czynników wpływających na pozycję strony i sklepu WWW w wyszukiwarkach jest mnóstwo. Spora część z nich odnosi się do tego, w jaki sposób witryna została zbudowana i co się na niej znajduje. Wszystko to sprawia, że do optymalizacji należy podejść z odpowiednio przygotowaną strategią działania.
Gra jest warta świeczki, ponieważ roboty Google (i nie tylko) skanują strony www pod praktycznie każdym kątem. Naszym zadaniem jest więc takie dostosowanie jej kodu źródłowego, aby okazała się ona jak najbardziej przyjazna i zgodna z ogólnymi zasadami rządzącymi SEO. O to właśnie chodzi w optymalizacji – odnosi się ona zarówno do technicznych aspektów działania strony (np. szybkości ładowania), jak i sposobu prezentacji treści czy też dostępności linków i zdjęć.
Znaczenie tego procesu wynika bezpośrednio ze sposobu działania algorytmów wyszukiwarek, a także z czynników indeksujących.
Dlaczego jest to tak ważne?
Odpowiedź na tak postawione pytanie jest dość prosta – bez odpowiednio przeprowadzonej optymalizacji nie mamy co myśleć o wysokiej pozycji w wyszukiwarkach internetowych. Algorytmy indeksujące analizują witryny między innymi pod kątem ich budowy, słów kluczowych oraz linków zewnętrznych i wewnętrznych. Na tej podstawie wystawiany jest ranking, który ma oczywiście przełożenie na ostateczną pozycję w wyszukiwarkach.
Optymalizacja strony jest kluczowa także ze względu na wszelkiego rodzaju kary, jakie mogą zostać na nas nałożone. Mowa tu między innymi o czasowym lub stałym wyłączeniu z indeksacji, a nawet banach. Karę możemy otrzymać na przykład za powielanie treści, niezgodny z zasadami link building czy też ukrywanie zawartości. Regularnie przeprowadzana optymalizacja pozwoli nam uniknąć podobnych sytuacji poprzez naprawę ewentualnych błędów.
Musimy również zadawać sobie sprawę z faktu, że zasady indeksacji cały czas się zmieniają. Powinniśmy na to wszystko reagować, dostosowując własne działania, a także sposób prezentacji i budowy strony. Nie może ona zostać zoptymalizowana tylko raz – cały czas należy analizować jej potencjał i przeprowadzać modyfikacje, które pozwolą piąć się w górę w rankingu wyszukiwarek.
Jak przeprowadzić skuteczną optymalizację?
Jak już wspominaliśmy, jest to proces, który tak naprawdę nie ma końca. Cały czas musimy bowiem monitorować ruch na stronie i jej pozycję w wyszukiwarkach, by dobrać odpowiednie działania lub wprowadzić niezbędne zmiany.
Na sam początek można jednak wskazać kilka najważniejszych działań, o których pod żadnych pozorem nie powinniśmy zapominać.
SEO techniczne. Zaczynamy od kwestii związanej z działaniem strony. Mowa tu przede wszystkim o szybkości ładowania, opisaniu wszystkich podstron, a także nawigacji po stronie. Wpływ na to ma między innymi skompresowanie opublikowanych zdjęć, stworzenie odpowiedniej mapy strony, narzędzie wyszukiwarki oraz sprawne linkowanie wewnętrzne. Jeśli nasza strona lub sklep internetowy został postawiony na popularnych systemach zarządzania treścią (np. WordPress, Drupal lub Joomla), warto skorzystać ze specjalnych wtyczek, które optymalizują www za nas.
Optymalizacja treści. Mowa tutaj nie tylko o tym, co znajduje się na stronie, ale również, jak zostało to napisane. Ogromne znaczenie ma formatowanie tekstu – konieczne jest stosowanie nagłówków h1, h2 etc., dzielenie treści na akapity, wykorzystywanie pogrubień, wypunktowań, a także umieszczanie odpowiednich słów kluczowych.
Optymalizacja grafik. Uwagę należy skupić na dwóch kwestiach. Pierwsza dotyczy skompresowania zdjęć, tak aby ładowały się one szybciej i nie zaburzały wydajności działania witryny. Druga związana jest natomiast z odpowiednim opisaniem grafik, tak aby były one dostępne w sekcji Google Grafika (atrybut alt).
Linkowanie wewnętrzne. Roboty muszą jakoś po naszej stronie się poruszać, dlatego do każdej podstrony musi prowadzić stosowny link. Należy go odpowiednio opisać, a także umieścić we właściwym miejscu (np. w treści strony). Żadna podstrona nie może być pusta, należy sprawdzać również, czy linki dostępne na stronie są aktywne – niedziałające odnośniki wpływają na obniżenie rankingu witryny.
Słowa kluczowe. Mają największe znaczenie w kontekście SEO, dlatego ich optymalizacji należy poświecić sporo uwagi. Poza przeprowadzeniem analizy słów kluczowych (Keywords Research), trzeba pamiętać o ich odpowiednim ułożeniu w treści strony. Nie należy spamować nimi w tekście lub umieszczeń w miejscach niezgodnych z ich tematyką. Wszystko to może negatywnie wpłynąć na ocenę naszej witryny.